Volvo Cars misstänks för att manipulerat utsläpp på dieselbilar. Nu hotas de av återkallelse i Tyskland. Volvo tillbakavisar anklagelserna från tyska myndigheter.
– Vi bestrider detta eftersom vi anser att myndigheten har tillämpat en ny lagtolkning retroaktivt på äldre fordon. Våra kunder i Tyskland behöver inte vidta några åtgärder så länge detta är fallet, uppger Volvo Cars till Carup.
I Tyskland anklagas Volvo Cars för olagliga utsläpp i dieselbilar av KBA, som är den tyska motsvarigheten till Transportstyrelsen. KBA anser att Volvo inte manipulerat utsläppen i vissa bilar med ett särskilt läge som kallas ”temperaturfönster”. Det är en funktion som reducerar EGR-nivån (återcirkulation av avgaser) under viss temperatur för att skydda motorn, men leder till högre utsläpp av kväveoxider.
– Anledningen till detta beslut är att KBA , som en del av sina marknadskontrollinspektioner, upptäckte en olaglig manipulationsanordning på de ovannämnda fordonen, skriver KBA.
KBA vill återkalla 1 700 tyskregistrerade framhjulsdrivna Volvo XC60 med 2,0-liters dieselmotor på 163 hästkrafter, registrerade mellan mars 2011 och april 2013. Det finns till och med hot om körförbud om Volvo inte genomför åtgärder. Myndigheten vill att Volvo ska kontakta ägarna inom två månader, men till tyska Auto Motor Sport uppger Volvo Cars att de tänker överklaga beslutet.
– Så länge processen är pågående behöver kunder i Tyskland inte vidta någon åtgärd, skriver Volvo Cars.


KBA kan även kräva att fler Volvomodeller återkallas då det finns ett flertal andra som också använder samma motor, men som än så länge inte har testats. Förutom Volvo är det flera andra som har använt sig av temperaturfönster-tekniken. Samtidigt har en dom i EU-domstolen slagit fast att användningen av tekniken inte är tillåten om det inte är helt avgörande för trafiksäkerheten eller om det stängs av direkt efter att motorn satts igång.
KBA hävdar att de har försökt få Volvo att ta tag i problemet sedan 2023, men det är ingenting som Volvo känner till.
– Vi har inte fått någon förfrågan om en återkallelse, säger talespersonen från Volvo, till Automobilwoche.
– Vi överväger nu juridiska åtgärder mot beslutet, fortsätter talespersonen.
Bilarna som KBA vill återkalla är typgodkända i Spanien, vilket gör dem godkända för trafik i EU. De är därför idag lagliga att köra.
– Vår åsikt är att nya lagkrav inte kan tillämpas retroaktivt på äldre bilar, uppger Volvos talesperson.
Volvo uppger för Carup att det inte finns något omedelbart hot om om återkallelse:
– Vi är medvetna om att den tyska transportmyndighetens KBA har ålagt oss att återkalla vissa äldre Volvo XC60 ur förra generationen, i Tyskland. Vi bestrider detta eftersom vi anser att myndigheten har tillämpat en ny lagtolkning retroaktivt på äldre fordon. Våra kunder i Tyskland behöver inte vidta några åtgärder så länge detta är fallet. Alla Volvo Cars bilar har certifierats och godkänts enligt lagar och regler, och den teknik vi använder för avgasrening är branschstandard och välkänd för berörda myndigheter, säger Volvo Cars pressavdelning till Carup.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.