Så bjuder Volvo svenska biltestare på dyr USA-resa

Volvo Cars bjuder svenska journalister till exklusiva Newport Beach i Kalifornien med alla omkostnader betalda för att provköra nya lyxbilen Volvo EX90. Enligt Volvo är det praxis inom branschen och resan görs till ”bilens huvudmarknad”. Men på Institutet mot mutor (IMM) ser man allvarligt på uppgifterna.
– Med beroendeställning följer risker för mutor och korruption, säger juristen Parul Sharma, generalsekreterare på IMM.

I slutet av augusti flyger en grupp svenska motorjournalister till exklusiva Newport Beach i Kalifornien. Bakom resan står Volvo Cars som betalar journalisternas alla kostnader. Motivet till detta är att de ska få provköra deras nya elbilsmodell Volvo EX90. Enligt Svenska Journalistförbundet ska journalister inte acceptera gratisresor som kan göra att deras oberoende kan misstänkliggöras.

– Syftet med dessa tidiga körningar är att tillhandahålla bilar innan de är allmänt tillgängliga ute på våra marknader, främst för motorjournalister. Den här typen av körningar är praxis i branschen. Volvos övningar är förhållandevis få, små och effektiva, säger Magnus Holst, svensk PR-chef på Volvo Cars i ett skriftligt svar.
LÄS MER: Jag har själv åkt på bjudresor – det är sjukt och ruttet
LÄS MER: Juridisk expert – risk för mutor och korruption

Newport Beach i Kalifornien i USA. Bild: Unsplash

Fenomenet är inte nytt, bilbranschen har sedan lång tid tillbaka bjudit journalister på resor för att pröva nya bilmodeller. Det gäller både Sverige och journalister i andra länder. Men en destination som är så exklusiv som Newport Beach och att det är ett svenskt bilföretag som står bakom är kontroversiellt.
– Volvo Cars står för resa och uppehälle för de dagar programmet pågår. De journalister och mediehus som önskar kan stå för sina kostnader själva, säger Magnus Holst på Volvo.

Carup reser och har rest på biltester bekostade av biltillverkare. Vi har även indirekt bjudits till Kalifornien av Volvo Cars. Men bara för att man gjort på ett sätt under lång tid, innebär det inte att fenomenet står upphöjt från granskning eller inte bör belysas. För transparensens skull väljer vi därför att granska denna fråga som är oerhört känslig i bilbranschen.

Volvo Cars uppger att testet görs i USA för att bilens hemmamarknad finns där. Bild: Volvo Cars

På Institutet mot mutor (IMM) som hjälper svenska näringslivet och myndigheter att agera ansvarsfullt ser man allvarligt på uppgifterna om praxisen med bjudresor till journalister inom bilbranschen.
– Bilbranschen behöver gemensamt fundera på om man inte med dessa bjudningar skapar en beroendeställning hos vissa journalister och redaktioner. Med beroendeställning följer risker för mutor och korruption, säger juristen Parul Sharma, tf generalsekreterare.

Men Volvo Cars ser inte alls att en bjudresa till en av Kaliforniens mer fashionabla platser, med lyxhotell och alla luncher och exklusiva middagar betalda, skulle kunna påverka journalisternas bedömning av bilen.
– Vi ställer inga motkrav, så frågan kring oberoende bör ställas till motorbranschens journalister och deras arbetsgivare, svarar Magnus Holst.

Volvos val av Newport Beach som testplats väcker frågor. Orten i det klassiska Orange County är en badort för de välbeställda, känt för sina långa stränder och med Sant Ana floden som rinner ut i den väldiga oceanen.
– En viktig fråga för bilföretagen att ställa är kring sina etiska gränser när de bjuder in journalister som kanske inte skulle ha råd eller resurser att åka på dessa resor om bilföretagen inte betalade för dessa, säger Parul Sharma.

Volvo tycker ändå att de gör rätt som väljer att flyga svenska journalister till Kalifornien. De motiverar valet av Newport Beach i Kalifornien med att fler bilar kommer att säljas där än i Sverige.
– Körningen sker där bilens huvudmarknad är. Flertalet deltagande journalister är från Nordamerika, säger Magnus Holst. 

Volvo EX90 tillverkas i USA och har blivit kraftigt försenad på grund av problem med bilens mjukvara. Den lanseras utan 10 viktiga funktioner, bland annat har bilens lidar stängts av.

Frågan är hur intressant det är för svenska läsare att få en bilrecension som är baserad på förhållandena i södra Kalifornien, under helt skilda förutsättningar än hemma.
– För journalister som skriver bilrecensioner finns det ett skyddsintresse som är kopplat till konsumenten också. Och här blir en av de bärande frågorna beroende på resans lyxelement, kan det finnas en risk för snedvridna, överdrivet positiva recensioner, säger Parul Sharma. 

Journalisterna som åker med på Volvos bjudresa till Kalifornien kan själva välja om de vill utnyttja chansen till en billig semester. 
– En deltagare kan få andra restider om det inte gör biljetten dyrare, säger Magnus Holst.

Institutet mot mutor vill se att man vidtar åtgärder mot bjudresor som denna i framtiden. 
–  Detta är frågor som journalistkåren behöver besvara generellt i min mening. En ordentlig riskkartläggning i förhållande till mutor och korruption behöver göras, säger Parul Sharma.

Volvo uppger att de journalister eller mediehus som vill själva kan stå för kostnaderna för resan. Men då måste man själv boka flygbiljetter, boende och äta middag ensam. Något reellt alternativ ges inte av biltillverkaren och de kan inte uppskatta kostnaden.
– Det är svårt, det betyder att de själva bokar resan, säger Magnus Holst.

Han menar på att evenemanget som pågår under tre dygn inte är en nöjesresa. 
– Programmet innehåller en heldag körning, samt tillgång till displaybilar för foto och film. Vi har också en utställning med diverse displayer samt god tillgång till experter/talespersoner från såväl Volvo Cars som från viktiga teknikleverantörer, säger Magnus Holst. 

Volvo Cars marknadsför sig som ett företag som satsar mot hållbarhet och som enbart ska sälja elbilar redan från 2030 av hänsyn till klimatet. Men att flyga en grupp journalister till Kalifornien rimmar illa med den ambitionen.
– Den svenska gruppen är förhållandevis liten om man jämför med en körning i till exempel Spanien, beroende på precis de skäl du anför, skriver Magnus Holst.

Våra frågor till Volvo Cars

– Hur kommer det sig att ni bjuder svenska journalister till USA för provkörning av en ny bilmodell?
– Är det rimligt och etiskt korrekt att bjuda journalister på en så dyr resa med flyg och hotellnätter?
– Borde inte testet kunna göras på hemmaplan av miljöskäl?
– Vissa journalister stannar längre än testet, bekostar Volvo Cars deras flygbiljetter i alla fall?
– Kan det inte påverka oberoendet och recensionerna att Volvo bjuder på en så dyr resa?
– Har ni undersökt med jurister så att inte detta kan klassas som bestickning (givande av muta)?
– Hur många svenska journalister är bjudna och hur ser programmet ut för deltagarna?
– Hur stora är CO2-utsläppen för en deltagare?

Frågorna till Volvo Cars och de skriftliga svaren

Skriftliga svar från Volvos svenska PR-chef Magnus Holst.
– Körningen sker där bilens huvudmarknad är. Flertalet deltagande journalister är från Nordamerika.
– Syftet med dessa tidiga körningar är att tillhandahålla bilar innan de är allmänt tillgängliga ute på våra marknader, främst för motorjournalister.
– Den svenska gruppen är förhållandevis liten om man jämför med en körning i t ex Spanien, beroende på precis de skäl du anför.
– Volvo Cars står för resa och uppehälle för de dagar programmet pågår. De journalister och mediehus som önskar kan stå för sina kostnader själva.
– En deltagare kan få andra restider om det inte gör biljetten dyrare.
– Programmet innehåller en heldag körning, samt tillgång till displaybilar för foto och film. Vi har också en utställning med div. displayer samt god tillgång till experter/talespersoner från såväl Volvo Cars som från viktiga teknikleverantörer.
– Den här typen av körningar är praxis i branschen. Volvos övningar är förhållandevis få, små och effektiva.
– Vi ställer inga motkrav, så frågan kring oberoende bör ställas till motorbranschens journalister och deras arbetsgivare.

LÄS MER: