Vanskötseln som förstör din bil när vintern kommer. Saltfällor kan äta upp den i förtid om du inte ser upp.
– Överallt där det finns fack lägger det sig och gror, säger Oskar Persson på Mannes Bilservice i Sölvesborg till Carup.
Många struntar i att tvätta bilen på vintern. Man tycker inte att det är värt mödan när bilen blir smutsig direkt. Därför väntar de till våren.
– Det är visst lönt. Om man inte spolar bort saltet så äter det upp underredet. Saltet måste väck, det är bara att skölja och skölja, säger Oscar Persson.
Snart är vintern här. Trafikverkets underleverantörer laddar saltförråden och nu är det dags att börja halkbekämpa vägarna. I år sprider de ut motsvarande 2 miljarder saltpaket på 1 kg.
– Saltet letar sig in i hjulhus och i underredet. Överallt där det finns fack lägger det sig och gror. Gärna om det finns lera och smuts, då fastnar det där. Därför ska du alltid spola underredet på vintern, säger Oskar Persson.

Oskar Persson är noga med sin bil. Han tvättar den mycket ofta.
– På vintern spolar jag av min nästan varje dag. Det är bara att fortsätta skölja. Däremot behöver man inte göra en fullgod tvättning varje gång på vintern.
Tar inte lång tid
En biltvätt på vintern behöver inte vara så komplicerad. Många tror att man behöver stå och spola i en timme. Men det räcker kanske med några minuter.
– Om bilen är våt när du ska tvätta den räcker det kanske bara med att man spolar med en högtryckstvätt, då går det mesta bort. Och saltet försvinner också.
Oskar har ett bra och enkelt tips på hur man kan bli av med saltet på vintern.
– Man kan köpa en högtryckstvätt och en underreds-spolare Då är det snabbt och lätt att spola rent bilen.
Många får problem med smuts och fukt inne i bilen. Under vintern drar man in fukt, grus och sand. Under natten fryser fukten och kan lägga sig som ett tjockt islager på rutan.
– Det finns många sätt, men det enda jag kan tänka på är att man ser till att skorna är så rena som möjligt när man sätter sig i bilen.

Trafikverket försvarar saltandet
Saltandet har fått kritik av bilägare. Det är en av de främsta anledningarna till de stora problem med rost som svenska bilägare har.
– Saltet är ett bra sätt att använda mot halkbekämpning. Om man jämför med grus som blåser bort efter några få bilar. Sedan har det såklart nackdelar som att bilarna rostar och att det inte är ett naturligt ämne i miljön, säger Björn Eklund, utredare inom underhåll på Trafikverket.
Saltet används mest i södra Sverige på vintern.
– Det har en verkningsgrad ner till minus sex grader, sedan saltar vi inte längre, säger Björn Eklund.
På Gotland saltar man inte. Trafikverket gjorde undersökningar på 1980-talet och kom fram till att öns vägar inte behöver saltas.
– Det är för att den är så platt och man har inga genomfartsvägar, säger Björn Eklund.
Det märks på öns alla bilar. Där är rost inte samma problem som på fastlandet.
– Vi märker direkt om en bil har varit på fastlandet och körts i salt, säger Jonas Lövdahl på Österby Bil & Maskinverkstad på saltfria Gotland.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.














