Kvartalsrapporterna har strömmat in den senaste tiden och för de stora aktörerna i Europa finns det inget att fira. Volkswagen Group, Stellantis och Mercedes som tillsammans står för en betydande del av kontinentens tillverkning rapporterade samtliga nedåtgående siffror.
Det senaste kvartalet är inte värt att fira för de europeiska bjässarna, snarare något man bör ta lärdomar av. Volkswagen som grupp hade förvisso en rörelsevinst på drygt 54 miljarder kronor, men det är en minskning med 20 procent i jämförelse med det första kvartalet föregående år. Anledningen tycks vara en nedgång i försäljning med 2 procent och en ökning av fasta kostnader.
Stellantis omsättning sjönk med 12 procent vilket delvis berodde på att 11 procent färre bilar levererades i jämförelse med 2023. Det samma gäller Mercedes, där rörelseresultatet uppgick till över 45 miljarder kronor jämfört med 64 miljarder under förra årets inledande kvartal. En minskning med nästan 30 procent. Försäljningen sjönk även med 8 procent.
För att få igång försäljningen igen har både Volkswagen och Stellantis nya modeller på ingång. Stellantis lanserar hela 25 nya modeller i år, där fyra redan presenterats. Volkswagen i sin tur är inte sämre, totalt 30 nya modeller är nämligen på ingång, rapporterar nederländska Autoblog.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.