En risktrea – för de som redan har körkort. Förslaget skulle kunna rädda liv på våra vägar.
– Det är förarens beteende som i slutändan avgör trafiksäkerheten, säger trafikläraren Amer Adem.
Det blev stor uppmärksamhet kring trafikläraren Amer Adems utspel om en ny utbildning för alla som redan har körkort. Nu presenterar han en konkret plan för vad som kan kallas en ”risktrea”. Idén bygger på samma logik som riskettan och risktvåan i körkortsutbildningen men riktar sig till de som redan är ute i trafiken. Det vill säga de som redan har körkort.
– Teknik och väginfrastruktur är viktiga, men det är förarens beteende som i slutändan avgör trafiksäkerheten. Därför vill jag införa en ”risktrea” – en fortbildning som stärker kompetensen även efter att körkortet är taget, säger Amer Adem

Utbildningen skulle kunna delas upp i fyra huvuddelar säger Amer. Först handlar det om höjt riskmedvetande. Föreläsningar och diskussioner ska ge insikt i vanliga olyckstyper och riskfaktorer som trötthet, mörker och mobilanvändning.
– Vi går igenom fallstudier av verkliga olyckor och deltagarna får göra självtester för att reflektera över sitt eget beteende, förklarar Amer.
Nästa steg fokuserar på trafikmiljö och beslutsfattande under press. Här används simulatorer och verkliga trafikobservationer för att träna på oväntade situationer.
– Vi vill att förarna ska kunna reagera rätt när saker händer snabbt – och träningen sker både digitalt och ute i trafiken.
Den tredje delen handlar om praktisk olycksförebyggande kunskap. Deltagarna får träna defensiv körning, hårda inbromsningar, filbyten och sladdkontroll.
– Vi går igenom fordonsäkerhet och kontrollpunkter. Det är konkret träning som kan göra skillnad i verkliga situationer.

Det fjärde och sista momentet i risktrean är återkoppling och stöd. Individuell feedback från instruktör, digital kördataanalys via app och gruppdiskussioner gör att deltagarna kan utbyta erfarenheter och se sina framsteg.
– Det handlar om att ge stöd istället för enbart sanktioner.
Det kan låta väldigt ambitiöst med tanke på att vi idag inte har några som helst krav om vidareutbildning för förare som redan har körkort. Men enligt Amer Adem är det absolut nödvändigt.
– Antalet dödsolyckor ligger fortfarande på en oroande nivå, trots Nollvisionen. Forskning visar att efterutbildning i sig inte alltid räcker.
Han fortsätter:
– Men erfarenhet från yrkesförare i Sverige och internationella exempel från bland annat Norge och Kanada visar att praktiskt inriktade och målgruppsanpassade kurser gör skillnad. Det handlar inte om att upprepa regler, utan om att skapa långsiktig beteendeförändring.
Vad hoppas du att en sådan ”risktrea” ska leda till?
– Att den ska ge förare bättre riskmedvetande, starkare förmåga att fatta rätt beslut under press och konkreta verktyg för att undvika olyckor. Med pilotprojekt, utvärdering och rätt upplägg kan det här bli ett viktigt steg mot målet – färre dödade och skadade i trafiken, säger Amer Adem.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.