Viking Lines nya elfärja blir störst i världen

Viking Lines nya färja slår världsrekord. Den blir världens största passagerar- och bilfärja med eldrift. Att ladda färjan en enda laddning motsvarar effektbehovet för en mindre stad.

Elfärjor har redan visat sig fungera väl på kortare sträckor men längre resor till havs har hittills varit en teknisk utmaning. Det håller nu på att förändras. Viking Line har tillsammans med flera andra aktörer utvecklat ett koncept som visar att även längre rutter kan elektrifieras – och det på riktigt stor skala.

Helios är inte bara tänkt att gå helt på el. Den är också planerad att bli världens största passagerar- och bilfärja med eldrift. Fartyget ska kunna ta ombord 2 000 passagerare, upp till 650 personbilar och har dessutom 2 000 meter lastkapacitet för gods. Tanken är att den ska trafikera rutten Helsingfors-Tallinn. Resan mellan de två huvudstäderna tar strax över två timmar och Helios får en marschfart på cirka 23 knop, motsvarande drygt 40 km/h.

Fakta: Viking Helios konceptfärja

  • Längd: Cirka 195 m
  • Bredd: Cirka 30 m
  • Strömkälla: Elektricitet (100%)
  • Batterikapacitet: 85–100 MWh (laddningsbehov >30 MWh)
  • Hastighet: Cirka 23 knop
  • Passagerare: Cirka 2 000
  • Privatbilar: Cirka 650
  • Lastkapacitet: Cirka 2 000 fraktmeter
    Källa: Viking Line

Rutten Helsingfors–Tallinn är en av Europas mest trafikerade färjelinjer och sträcker sig cirka 80 kilometer. Det är en sträcka som bedöms vara idealisk för eldrivna fartyg. Helios kommer att laddas varje gång den ligger i hamn och det krävs rejäl kapacitet för det. Batterierna ombord väntas ha en kapacitet på mellan 85 och 100 megawattimmar. Bara laddningen kräver mer än 30 megawatt, en nivå som motsvarar effektbehovet för en mindre stad.

Tanken är att fartyget ska få sin hemmahamn i Jätkäsaari i Helsingfors där en stor hamnutbyggnad pågår fram till 2032. Viking Line har lämnat in en ansökan till EU:s innovationsfond för att få stöd till bygget och hoppas på att kunna sjösätta Helios i början av 2030-talet.

Satsningen är inte bara ett tekniskt genombrott, utan också en del av ett större samarbete kring den så kallade FIN-EST Green Corridor, där målet är att skapa en helt grön sjöväg mellan Finland och Estland. Både städerna, hamnarna och flera stora rederier står bakom initiativet.

Viking Line har redan tidigare varit tidigt ute med att testa nya lösningar för mer miljövänlig sjöfart. Redan 2013 lanserades Viking Grace, som drevs med både naturgas och biogas. Men Helios blir något helt annat. Om allt går enligt plan kommer två helt eldrivna fartyg att trafikera rutten i framtiden, vilket skulle innebära en fördubbling av kapaciteten.

Siffran 100 megawattimmar säger en del om hur stort detta projekt är och vilken elbjässe det blir. Det är mer än dubbelt så mycket som på den tidigare rekordhållaren – och gör Helios till den största elfärjan världen hittills har skådat.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt