Veronicas nybesiktade bilköp var en dold rosthög

Veronica Lundbergs nya bil rostade sönder på en månad, enligt Bilhandlaren. De påstod att hon kört den vårdslöst. Nu har hon fått rätt i ARN.
– En bakaxel rostar inte så snabbt, säger hon.
 

Veronica bor i Skinnskatteberg i det djupaste av Bergslagen. I maj förra året var hon på jakt efter en ny bil och började leta på nätet.
– Jag hittade en annons från en bilhandlare. De verkar seriösa och bra, så jag slog till med en Peugeot för 20 800 kronor, säger Veronica. 

Den bilen passade henne utmärkt, dessutom var den helt nybesiktigad. Barnen är stora och hon behöver ett bra och billigt åk för att ta sig till jobbet och fritidsnöjet. 
– Men så tittade vi på bakaxeln. Den var helt upprostad. Det är omöjligt att det bara kan ha gått på en månad och bilfirman hade papper från besiktningen att den gått igenom precis innan köpet.

Veronica blev förgrymmad. Hon känner många som förstår sig på bilar och alla skakade på huvudena åt hennes rostiga bakaxel.
– Jag hörde av mig till firman. Men de sa blankt nej och bad mig höra av mig till Allmänna reklamationsnämnden om jag hade något att klaga på.

Men bilfirman vägrade blankt att ersätta henne. De bestred Veronicas krav till ARN.
– Som det står i avtalet är det inga garantier på bilen. Bilen besiktades utan anmärkning dagen före leveransen. Det är därför kunden som framfört bilen så att den gått sönder, skriver företaget i sitt svar till ARN.

Veronica Lundberg skickade in en bra dokumentation. Men under handläggningstiden hände något.
– Det tog sex månader för ARN att behandla ärendet. Under tiden lånade min pappa bilen och råkade krocka med ett träd så att den blev skrotad, säger Veronica.

ARN tittade på Veronicas fall och kom fram till att handlaren hade ansvar, trots att bilen var billig och gammal. Man får inte sälja vad som helst, oavsett pris.
– Det är konsumenten som ska bevisa att det är fel på varan. Vid köp av en begagnad bil ska köparens förväntningar på bilen relateras till bilens pris, ålder och körsträcka samt till övriga omständigheter vid köpet, skriver ARN.

Veronica hade samlat in den bevisning hon behövde.
– Jag hade en annan bilfirma som var och tittade på bilen, säger Veronica.

Men hon behövde inte ens bevisa att bilen hade haft ett fel vid köptillfället. Bilfirman hade glömt att informera henne om ångerrätten vid distansköp. Nämnden konstaterar att bilfirman, trots nämndens uppmaning, inte har redogjort för vilka villkor för ångerrätten som bolaget har lämnat till Veronica Lundberg. Bolaget har alltså inte bevisat att det har lämnat Veronica Lundberg sådan information om ångerrätten som uppfyller de krav som följer av distansavtalslagen. Ångerfristen har därför förlängts, vilket innebär att Veronica Lundberg har ångrat sig i rätt tid.

Till slut beslutade ARN att ge Veronica Lundberg rätt. Bilhandlaren skulle ersätta henne för köpekostnaden och hämta bilen på egen bekostnad. Men eftersom den hunnit bli skrot slipper de nu köpa tillbaka den.
– Eftersom bilen är skrotad så behövs inte det, så för mig blev det ändå bra till slut, säger Veronica Lundberg. 
LÄS MER: