Verkstad varnar: Batteribyte kan kosta 353 000

Verkstad varnar för begagnade laddhybrider med många mil på mätaren. Batteribyte kan kosta mellan 110 000 och 353 000 kronor.
– Om du inte äger en diamantgruva – köp inte en begagnad hybrid med över 10 000 mil på mätaren.

Många ser hybrider och laddhybrider som ett smart och miljövänligt val. Det är samtidigt en bra kombination för den som vill kunna köra på el men också längre resor utan att behöva ladda. Men nu kommer experterna på EV Clinic med skarpa varningar.
– Det här är vår sista varning: om du inte äger en diamantgruva, en oljerigg i Kuwait, en bensinstationskedja eller en vaselinfabrik – köp inte begagnade hybrider med mer än 100 000 km på mätaren.

EV Clinic är ett internationellt erkänt service- och forskningscenter i Kroatien för el- och hybridbilar. Genom åren har de stött på många hybridbilar. De varnar nu för batterierna. Till skillnad från elbilar med större batteripaket är laddhybridbatterier små och ofta under 20 kWh. De är svåra eller omöjliga att reparera.
– Dessa fordon går inte att reparera eftersom ersättningsceller inte finns, och batteriet tillsammans med drivlinan som är integrerad i automatväxellådan var aldrig designad för att kunna servas.

Batteripaket på laddhybrider är mycket mindre än elbilars – och är i princip omöjliga att reparera. Det här batteriet till en VW Golf GTE gick på 110 000 kronor att byta ut.

Batteriernas livslängd är begränsad. EV Clinic uppskattar att de klarar ungefär 2 000 laddningscykler. Efter det börjar problemen ofta dyka upp. Och batteriet kan vara nästan lika dyrt som till en elbil.
– Om du kör en hybrid – må Gud hjälpa dig – det går inte att reparera, skriver EV Clinic.

EV Clinic har bland annat listat flera exempel (under artikeln) på bilar vars batteri gett upp efter 10 000 mil och den saftiga kostnaden för reparationen. När den första cellen börjar ge upp är resten ofta redan på väg mot samma öde. Att byta batteri i en plug-in hybrid kan kosta mellan 110 000 och 353 000 kronor. En kostnad de flesta begagnatköpare inte räknat med. Men det finns ett bilmärke som är ett undantag.

EV Clinic undersöker batteriet på en Volvo V60 Plug-in Hybrid från 2014.

– Du kan inte byta ut bara en cell. När den första cellen går sönder är de andra redan slitna eftersom de åldras parallellt. Toyotas hybrider är för närvarande ett undantag, eftersom ett nytt batteri bara kostar cirka 21 000 kronor och det går att reparera.

Laddhybrider är särskilt utsatta eftersom små batterier ska leverera mycket effekt. Exempelvis kan elmotorn på vissa modeller behöva upp till 145 kW, vilket sätter extrem press på ett batteri på 15–20 kWh. Mild hybrider har däremot mindre problem eftersom deras batterier bara stöder motorn vid korta accelerationer och sällan driver bilen ensam.

En annan faktor som driver upp kostnaderna är att många reparationer på laddhybrider kräver service på auktoriserade verkstäder, med priser som ofta blir högre. EV Clinic listar flera märken som ofta drabbas av dyra reparationer: Nissan, Honda, Hyundai, Kia, Stellantis-gruppen (Alfa Romeo, Fiat, Peugeot, Citroën, Opel), MG och BYD.

Slutsatsen från EV Clinic är tydlig. Hybrider och plug-in hybrider med mer än 10 000 mil på mätaren riskerar kort livslängd på batteriet, höga reparationskostnader och problem som ofta är omöjliga att lösa utan ett dyrt batteribyte.
– BATTERIER ÄR INTE REPARERBARA. HELT NYTT BATTERI KRÄVS, upprepar EV Clinic med versaler.

Exempel på när laddhybrider fallerat – och tillverkarens kostnad för nytt batteri:

Märke/ModellKörsträcka (km)Kostnad batteri (€)Kostnad i kr
Lexus IS300h190 000 km2 000 €22 100 kr
BMW G30140 000 km15 000 €165 750 kr
BMW G30150 000 km11 000 €121 550 kr
Volvo V60
(annat pris i Sverige)
400 000 km43 000 €474 150 kr
Kia Optima PHEV160 000 km17 000 €187 850 kr
BMW X5155 000 km11 000 €121 550 kr
Toyota Auris200 000 km2 100 €23 205 kr
BMW G30133 000 km13 300 €146 765 kr
Nissan ePower100 000 km16 000 €176 800 kr
Porsche Panamera130 000 km17 000 €187 850 kr
Mercedes W205160 000 km14 000 €154 700 kr
VW Golf GTE220 000 km10 000 €110 500 kr
Range Rover L490210 000 km32 000 €353 600 kr
Lexus hybrid220 000 km4 200 €46 410 kr
Mitsubishi Outlander220 000 km9 800 €108 290 kr
Källa: EV Clinic avser priser i Kroatien. Andra priser kan gälla i Sverige. Toyotas och Lexus är fullhybrider, ej laddbara.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt