Verkstad i konkurs – då försvann hans bil

Mannen trodde att han gjort ett tryggt bilköp. I stället försvann hans Audi spårlöst mitt under en verkstadsreparation. Och bilverkstaden hade gått i konkurs.

Hösten 2023 köpte kunden en begagnad Audi A4 för 120 000 kronor, med ett års garanti från en bilhandlare. Hemresan blev dock kort. Motorlampan tändes direkt och bilen lämnades in på en verkstad i Värmland som bilhandlaren anvisat. De första försöken att fixa felen misslyckades. Limpmode, varningar och återkommande problem följde i månader, skriver Motormagsinet. Men det det dök ständigt upp nya problem.

Mannen som köpt bilen ledsnade till slut. När ingenting förbättrades kontaktade han bilhandlaren under våren 2024 igen och bad om att få häva köpet. Efter det blev det helt tyst. Inga svar och inga besked från bilhandlaren om att få häva köpet eller när han skulle få tillbaka sin bil. Till slut åkte kunden själv till verkstaden och möttes av ett oväntat besked. Verkstaden hade gått i konkurs.

Bilen försvann när verkstaden stängde igen. Men ändå fick han böter hem i brevlådan. Foto: Arkiv

Det dröjde innan mysteriet löstes. Under tiden hade det börjat dimpa ner parkeringsböter i kundens brevlåda, trots att han inte ens körde bilen och att den var spårlöst borta. Bilen återfanns till slut hos en person som arbetade i receptionen på verkstaden. Men när bilen till sist kunde felsökas igen efter månader av turer dök nästa bakslag upp.

Snabbt målades en dyster bild upp. Bilen hade lågt bränsletryck, skadade kablar, en löst monterad kamremskåpa, defekta slangar, läckande spridare, felkodade insprutare och en motor som vägrade starta. Bilhandlaren försökte ändå avfärda kundens krav. De menade att bilen tankats med fel diesel och att bränslesystemet därför skadats. De hävdade att bilen fungerat efter verkstadens åtgärder och att den dessutom varit modifierad med omprogrammerad motorstyrning redan vid köpet, vilket de meddelat om.

Ärendet togs sedermera upp i ARN som var tydliga. Bilhandlaren ansvarar för verkstadens arbete, även efter konkursen, eftersom företaget tagit på sig att åtgärda felen. Nämnden konstaterar att de allvarliga bristerna aldrig lösts och att bilhandlaren inte kunnat bevisa att felen uppkommit senare eller orsakats av kunden. Därmed anses de ha funnits redan vid leverans.

Konsekvensen blev hård för bilhandlaren. Köpet ska hävas utan något nyttoavdrag, eftersom kunden knappt kunnat använda bilen alls. Handlaren måste betala tillbaka hela köpeskillingen på 120 000 kronor plus ränta och stå för kostnaderna för att bilen ska kunna lämnas tillbaka. Dessutom tvingas företaget ersätta parkeringsböterna på 2 760 kronor som uppstod medan bilen stod hos verkstaden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt