Varningen: Kaos med vinterdäck i år

Däckkaos hotar när snön kommer. Den varma hösten gör att däckfirmorna vill varna för kalabalik när Kung Bore slår till.
– Det är alltid så när den första snön kommer, säger Markus Olsson på Däckskiftarna i Västberga.

Hösten har varit ovanligt varm. Då skjuter många upp däckskiftet. Men låt dig inte luras av vädret. Konsekvenserna kan bli ödesdigra hos däckfirmorna som önskar att deras kunder skulle kunna ha bättre framförhållning för att minska arbetsbördan.
– Just nu är det inga problem med att få en tid, men vänta tills första snön kommer. Då är det kaos och vi har flera hundra bilar i kö. Det skulle vara bra om man sprider ut det, säger Markus Olsson.

Hos däckbranschen ser man det här som ett typiskt Stockholmsproblem. I storstäderna väntar bilägarna längre med att byta däck. Medan folk på vischan är mer samvetsgranna i den här frågan.
– Jag tror att detta handlar ganska mycket om Stockholm. Där brukar man vara sena med att byta däcken och kanske för att man inte behöver bil lika mycket, säger Lasse Dahlqvist från Däckspecialisternas Riksförbund.

När vintern väl slår till kan det bli kaos då många skjutit upp sitt hjulskifte i det fina höstvädret.

Om vi tittar utanför huvudstaden så råder inte samma bekymmer. På vissa håll har vinterdäcken suttit på länge, medan varmare landsdelar fortfarande gnolar på med sina sommardäck.
– Det är väldigt differentierat i år, i Norrland har man redan haft snö, medan skåningarna knappt ens behövt börja fundera på att byta ännu, säger Lasse Dahlqvist.

Däckfirmorna i Stockholm rustar nu för kaos och anstormning när vädret blir kallare. När som helst kan det börja snöa. 
– Jag skulle råda alla som inte har bytt däck ännu att komma nu och inte vänta tills snön kommer, då blir det enklare för oss alla, säger Markus Olsson.

I övriga delar av landet verkar läget vara ganska lugnt. Däckskiftet flyter på som vanligt och man noterar inga större störningar. 
– I södra och mellansverige har det varit en ganska normal höst. Där jag bor har vi bara haft ett par frostnätter. Men det måste till lite halka och snö, det brukar få fart på det sista, säger Lasse Dahlqvist.

Nya regler och rekommendationer

I år är det ett par saker den skiftar till vinterhjul måste tänka på. Dels har reglerna ändrats, så vinterdäcken måste i år vara märkta med en alptopp. Sedan har däckbranschen gått ut med nya rekommendationer när det handlar om att efterdra hjulbultarna

Datum för däckskifte

Den 1 oktober – 15 april är det tillåtet att använda dubbdäck (om det är vinterväglag får man ha dem längre).
Den 1 december – 31 mars ska alla enligt lag ha vinterdäck om det råder vinterväglag.
Det är tillåtet att köra dubbfria vinterdäck hela året, men Transportstyrelsen rekommenderar att man skiftar.
Sommardäck ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup
Vinterdäck ska ha 3 millimeters mönsterdjup. 

Definitionen av vinterväglag

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Dubbdäck på släpvagn

Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. Dubbdäck på tunga fordon måste alltid sitta på samma axel.

Krav på alptopp med snöflinga

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3500 kilo ska

  • vara märkta med symbolen “alptopp/snöflinga” (ett berg med tre toppar och snöflinga), eller
  • vara dubbade.
Bild på alptopp med snöflinga

Källa: Transportstyrelsen