Motorexperten Eric Berg varnar för en vanlig dieselmotor. I en undersökning upptäckte han flera allvarliga brister med den.
– Jag vet inte ens om jag vill visa det här, säger Eric.
Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” har blivit populär för sina ingående motorundersökningar. I ett av sina senaste klipp undersöker han en andra generationens 3,0-liters Ecodiesel-motor tillverkad av VM Motori, som ägs av biljätten Stellantis. Enligt Eric är motorn ofta problematisk, med fel som kan uppstå på flera sätt.
– Jag gillar verkligen inte denna motor, säger Eric.
I USA går det att hitta motorn i Dodge Ram och Jeep Grand Cherokee från åren 2014 till 2019, men Eric hävdar att motorn används även globalt i bilar från Chrysler, Dodge, Jeep och Fiat. Motorn kan därför även finnas här i Sverige. Exemplaret motorexperten har fått in hann bara gå 13 196 mil.
– Denna motor såldes från en lokal skrot och köparen hävdade att den var trasig och lämnade tillbaka den, säger Eric.
Han inleder sedan sin undersökning av motorn och börjar ta en närmare titt på EGR-slangen. Där upptäcker Eric en stor mängd sot. När han undersöker EGR-kylaren upptäcker han tydliga tecken på problem.
– Den verkar helt klart läcka, säger Eric.
Eric plockar bort flera av motorns komponenter, men när han tar en närmare titt på insugsportarna blir han chockad. Samtliga är kraftigt igensatta av sot, något han beskriver som bland det värsta han någonsin sett.
– Jag vet inte ens om jag vill visa det här, säger han.
Därefter tar Eric av en av ventilkåporna. Under den syns inga tydliga tecken på skador. När han inspekterar kamkedjan ser även den ut att vara i gott skick. Men när Eric plockar bort kamaxlarna gör han nästa överraskande upptäckt. Motorn är fylld med gråfärgad olja.
– Det betyder att metall är inblandat på något sätt, säger motorgurun.
Han tar därefter loss det ena topplocket, men hittar inga uppenbara fel. När han sedan undersöker det andra topplocket bjuds han däremot på ännu en oväntad upptäckt. Två av kolvarna är tydligt skadade på toppen.
– Det är helt galet. Jag fattar inte hur det här ens kan hända, säger Eric.
När Eric undersöker oljetråget hittar han massor av förbjudet glitter som är små metalldelar. Eric gör sedan nästa allvarliga upptäckt då han ser att majoriteten av motorns ramlager är spårlöst försvunna.
– Det är riktigt illa, men tyvärr händer det här nästan alltid denna motor, säger han.
Sedan plockar Eric bort alla vevstakar, lager och kolvar för en noggrann undersökning. Enligt honom visar samtliga kolvar tydliga tecken på värmeskador. Det som däremot förvånar honom är att vevaxeln är i betydligt bättre skick än han först trodde.
– Det är faktiskt imponerande, säger han.
När undersökningen är klar känner sig Eric säker på vad som orsakat motorhaveriet. Enligt honom är det avgassystemet som ligger bakom problemen. Han menar att just detta fel är en vanlig orsak till att motorn går sönder och att det som ägare finns väldigt lite man kan göra för att förebygga det.
– Det här är nog den bästa Ecodiesel-motorn jag har plockat isär och det säger en hel del, avslutar Eric.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.