Varnar för den nya milskatten. Priset på bensin- och dieselbilar kommar att rusa och ransonering kan införas.
– Det här kommer att innebära ransonering som gör att priserna på bilar med förbränningsmotorer skjuter i höjden, säger Robert Forrester på Vertu till Daily Mail.
Den brittiska regeringen har beslutat om en km-skatt för elbilar och laddhybrider. Från 2028 ska elbilarna betala ungefär 40 öre per miles (1,6 km) och laddhybriderna ungefär 20 öre. Beslutet möter hårt motstånd.
– Det här kommer att leda till att vi måste minska försäljningen av bilar med förbränningsmotorer för att inte skapa dålig jämvikt, säger Robert Forrester på bilhandelsjätten Vertu.
Anledningen är regeringens straffavgifter på biltillverkarna. Man har beslutat att i år ska 28 procent av alla bilar som säljs i Storbritannien vara elektriska. Den här siffran fortsätter att öka varje år fram till 2030. Då ska siffran vara 80 procent. Tillverkarna riskerar böter på 150 000 kronor för varje bil som understiger den lagstadgade nivån.

För att slippa de här böterna behöver därför bilhandlarna få upp antalet sålda elbilar i jämförelse med de som har förbränningsmotorer.
– Denna nya avgift kommer sannolikt att minska efterfrågan på elbilar eftersom den ökar deras livstidskostnad, uppger Kontoret för budgetansvar (OBD).
Enligt dem kommer den ny milskatten att minska försäljningen av elbilar med 440 000 fordon under fem år. Det gör att tillverkarna riskerar böter. Därför planerar de att höja priserna och minska utbudet av bilar som drivs av fossila bränslen.

Sverige har utrett frågan
I Storbritannien kommer den nya milskatten att införas 2028. Flera länder är också på väg att göra detsamma. I Schweiz väntar en folkomröstning och belgarna är redan i startgroparna.
– Vi kommer att få se något liknande här, vägar kostar pengar. Och det är de största bilarna som sliter mest på vägarna, säger experten Ronny Svensson på Ynnor AB.
Han var med och utredde km-skatt i Sverige för några år sedan.
– Vi kom fram till att man skulle montera in puckar i bilarna som läser av körsträckan och var man kör. Sedan skulle avgiften variera beroende på var och hur man kör. På landsbygden skulle det kosta mindre än i storstaden, säger Ronny Svensson.
Experterna tror att Sverige snart kommer att följa efter. Men enligt infrastrukturdepartementet är det inte aktuellt just nu.
– Det pågår inget arbete med en avståndsbaserad skatt kopplat till lätta fordon till exempel personbilar, säger Ofelia Venneman, pressekreterare åt infrastrukturminister Andreas Carlson.
Fem argument att den brittiska milskatten kommer att misslyckas:
- Rapporteringsproblem: Elbilsägare kommer att behöva åka till besiktningsstationen även om det inte är tid för besiktning. Av integritetsskäl kommer man inte att använda svarta lådor, utan ha ett självrapporteringssystem.
- Bedrägerier: Det är lätt att manipulera kilometerräknaren.
- Problem med begagnatmarknaden: När man säljer en bil med förbränningsmotor får säljaren tillbaka skatten och den nya ägaren betalar skatt från köptillfället. Med elbilsskatten blir det annorlunda. Här ska underskott eller överskott presenteras i slutet av året och kan leda till komplikationer vid begagnatköp.
- Problem med bränsleskatten: Skatten på fossila bränslen har varit fryst i 15 år. Men den brittiska regeringen aviserar att man kommer att höja den nya milskatten för elbilar omkring 2029 för att hänga med inflationen.
- Dubbelbestraffning: Den brittiska elbilsskatten gäller även om bilarna rullar utomlands. Då kan de drabbas av dubbla avgifter. I många länder kostar det att köra på till exempel motorvägar.
Källa: Daily Mail
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















