Varnar för laddhybrider – värst drabbade bilarna

Den kända finländska verkstadsexperten Jesse Haapala varnar bilköpare för problem med laddhybrider. Vissa modeller behöver ofta extremt dyra reparationer.
– Batterireparation kostar mer än en bil, säger han. 

Laddhybriders dåliga tillförlitlighet är något som har uppmärksammats av flera den senaste tiden. Det kroatiska företaget EV Clinic, som är specialister på elmotorer och batterier, har tidigare varnat för laddhybrider. Även verkstadsexperten Jesse Haapala, som driver en stor verkstad, har tidigare stämt in i kritiken.
– Jag hade inte rekommenderat en laddhybridbil till någon, har han tidigare sagt till Ilta-Sanomat.

På hans arbetsplats på bilverkstaden Kokkolan Autohuolto, som har varit i branschen i snart 45 år, möts de ofta av batteriproblem i laddhybridbilar. Nu avslöjar han vilka laddhybrider som är värst enligt honom. Högst upp på varningslistan hittar vi en tysk prestigemodell. Verkstaden har bilar på kö för reparation.

En BMW G30 eDrive Hybrid med batterifel som EV Clinic fixade. Foto: EV Clinic
Volvo V60 är en av de modeller som Jesse Haapala varnar för. Foto: Volvo

– Porsches Panamera har varit svårast. Bara ett nytt batteri kostar cirka 27 000 euro för bilen. Det måste bytas ut mot ett nytt batteri eftersom det inte finns några begagnade att hitta. Jag tycker att den är värst, säger Haapala, till Ilta-Sanomat.

Enligt honom gäller de flesta batteriproblemen för Panamera på årsmodellerna 2014–2016.
– Vi har fem stycken i kön och jag vet att de väntar på annat håll också. Batterireparation kostar mer än en bil. Du kan få Porschen för mindre än 30 000 euro, men jag skulle inte ens betala det, säger Haapala, till Ilta-Sanomat.

På verkstadsexpertens varningslista finns även Mercedes C350e. Det beror främst på hur batteriet är byggt.
– Mercedes batteri är inte ens borttagbart. Batteriet är byggt på ett sådant sätt att det går sönder om man tar isär det, säger Haapala.

En annan modell Jesse Haapala sett mycket av de senaste åren är laddhybriden Volvo V60 av årsmodellerna 2014-2017. Volvos första generation av laddhybrid.
– Vi har haft många Volvos. Vissa går att reparera, andra inte. De äldre V60-modellerna är svårast, eftersom tillverkaren inte har planerat att byta moduler för dem, säger han. 

BMW:s laddhybrider har också varit en vanlig syn på Jesse Haapalas verkstad. Bara förra året reparerade de 25 batterier från BMW-bilar.
– Det har varit mycket fel i BMW:s laddhybrider, men hittills har de i alla fall gått att reparera, konstaterar Haapala.
LÄS MER: