Varnar för 3G-problem på helt nya bilar

Trots konsumentverkets uppmaning. Stora bilhandlare och bilmärken informerar inte sina kunder om konsekvenserna nedsläckningen av 2 och 3G-nätverket. Bilia går nu i bräschen och har infört tydlig information i sina bilannonser. 
– Jag tycker att man ska informera sina kunder, säger Anders Rydheimer, affärsutvecklingschef på Bilia. 

När 2G- och 3G-näten släcks ner 2027 kommer mer än 800 000 svenska bilar att tappa kontakten med SOS-funktionen e-Call. Mer eller mindre alla nya eller nästan nya bilar kommer att drabbas. Men många bilhandlare och bilmärken informerar fortfarande inte kunderna trots att Konsumentverket kräver det. Vissa biltillverkare har information på sina hemsidor – men den är väl dold och svår att hitta.

Ett undantag är bilhandelsjätten Bilia som i sina annonser nu tydligt börjat berätta om en viss bil är i farozonen att förlora kontakten med e-Call. I många fall finns varningstexter 
– Vi följer alltid Konsumentverket riktlinjer och snappar upp det som sägs och är aktuellt, säger Kristina Franzén, CFO på Bilia.

Många bilhandlare och bilmärken struntar i information till bilköpare om det kommande 2G/3G-kaoset, trots krav från Konsumentverket. Bilia har som första aktör nu infört tydliga informationstexter på sina bilar.

Under hela hösten förde bilbranschen och dess branschorganisation Mobility Sweden en intensiv diskussion om hur man skulle hantera situationen. Till slut satte Konsumentverket ner foten och förklarade för hela branschen vilket ansvar de hade.
– Vi för en dialog med branschen om utvecklingen på området och den information som vi anser att en konsument ska få ta del av, säger Anton Mattsson, jurist på Konsumentverket. 

Bilia är först ut med sin konsumentinformation och att följa Konsumentverket.
– Vi informerar våra kunder, jag tycker att man ska göra det. Men sedan arbetar alla på sitt sätt. Sedan är detta i första hand en fråga för biltillverkarna, säger Bilias affärsutvecklingschef Anders Rydheimer. 

När en person investerar stora pengar i en bil har de rätt att veta hur nedsläckningen av nätet påverkar dem. Men när den här nyheten först läckte ut, var det inte många som ville ta upp frågan. 
– Om funktioner i fordon enbart fungerar med 2G eller 3G-näten behöver tydlig information lämnas om att en eller flera funktioner i fordonet kommer att upphöra att fungera eller kommer att behöva en uppdatering för att fungera, säger Anton Mattsson.

Bilhandlare eller biltillverkare som inte tydligt informerar sina kunder riskerar att hamna i bekymmer. I slutändan kan det till och med handla om att köp kan hävas eller att företaget får betala stora viten om de fortsätter marknadsföra bilarna utan korrekt information. 

– Om marknaddsföringen är vilseledande är den även otillbörlig då den sannolikt påverkat konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. En näringsidkare vars marknadsföring är otillbörlig får förbjudas att fortsätta med detta. Därför kan näringsidkare även åläggas att lämna väsentlig information. Ett förbud eller åläggande ska som huvudregel förenas med vite, säger Anton Mattsson.
Foto stora bilden ovan: Telia Press / Martin Pehrsson
LÄS MER: