Saab-festivalen närmar sig med stormsteg. På en unik Saab-auktion säljs 40 bilar, varav 15 kommer att säljas på plats. Bland bilarna finns diverse klassiker, rariteter, turbo-modeller och den mest exklusiva Saab som någonsin byggdes.
– Den kan gott dra iväg uppåt miljonen, säger Michael Luft på Bilweb Auctions.
Det vankas Saab-festival i Trollhättan med massor av evenemang, tävlingar, mat dryck och reservdelsförsäljning. På agendan står även en stor Saab-auktion. Den kommer att hållas på plats över lördagen samt presenteras på nätet under fredagen. Den arrangeras av Bilweb Auctions som har en lång tradition av att säja unika Saab-bilar.
Totalt 40 bilar är anmälda till jätteauktionen, där majoriteten kommer att säljas på nätet varav 15 modeller kommer att visas upp på plats under lördagen. Och det är riktiga rariteter det rör sig om. Michael Luft på Bilweb Auctions tror att det kommer bli huggsexa så fort bilarna publiceras på fredag.
– Det är ett flertal jättefina Saabar. Många äldre modeller, en del riktigt sällsynta och så såklart några Saab 9000, som är temat för årets festival.
Vilka är de mest spännande modellerna?
– Saab 9-3 Aero Cabriolet Independence Edition. Det är den mest exklusiva Saaben som byggts. Det skulle byggas en varje dag år 2011, men i december det året när företaget gick i konkurs så hade man bara hunnit bygga 38 bilar. Den första fick Victor Muller och den andra ska vi sälja på auktion nu.
När Saab firade ett år som självständigt bolag gjorde man det genom att avtäcka företagets mest exklusiva bil någonsin, Saab 9-3 Aero Cabriolet Independence Edition. Bilen kan jämföras med Mercedes AMG eller BMW:s M-serie och var fullspäckad med företagets bästa paket och dessutom lackad i drömmiga Sunset-Red.
Med sin kolfiberklädda instrumentpanel, läder från Hirsch, extra turboboostmätare, sportratt och orangepräglade specialinredning är det en riktig raritet bara med det bästa. Tanken var att det skulle byggas 366 exemplar men på grund av företagets ekonomiska problem blev det endast 38.
Bilen som säljs köptes från början av Saab-återförsäljaren Kjell Heintz i Åmål som sedan sålde vidare bilen till ett par i Söderhamn, med villkoret att Heintz skulle kunna köpa tillbaka bilen, vilket han nio år senare gjorde. Nu säljer han den igen, med 35320 km på mätaren, en 1,9-liters TTid dieselmotor med tvåstegsturbo och med en angiven effekt på 180 hästkrafter, under Saab-festivalens festligheter.
– Vi tror att den kommer att gå för minst 700 000, men det kan gott dra iväg uppåt miljonen, säger Michael Luft.
Vilka andra tror du blir populära?
– Det är väldigt många, men förmodligen många av de äldre från 50- och 60-talet. Tvåtaktare exempelvis. Vi har ju en Saab Monte Carlo 850 1966, sen är det många som gillar turbo-motorn. De är lätta att trimma.
Vilka blir roligast av de som går live?
– Det kommer att finnas en jättevälvårdad och fin 9-5 kombi 2005 och sen är det några 9-3:or och en 93b, avslutar Michael Luft.
Festivalen tjuvstartar imorgon på nationaldagen och kommer sedan att fortgå under helgen. Vill man vara med och ta del av hela festivalens utbud, erbjuds ett festivalpass mot en kostnad på 400 kronor. Auktionen går av stapeln lördagen den 8 juni klockan 16:00.
Bilar anmälda bilar till Saabauktionen:
Saab 92A 1951
Saab 92 1951
Saab 92 Bonneville 1956
Saab 93b deluxe 1959
Saab 96 deluxe 1962
Saab Monte Carlo 850 1966
Saab 96 V4 1967
Saab Sonett II V4 1968
Saab Sonett II V4 1968
Saab 99 1969
Saab 96 v4 LHD 1974
Saab Sonett III v4 1974
Saab 96 v4 1975
Saab 96 v4 1975
Saab 95 v4 1976
Saab 99t-3ck-sim-sr 1978
Saab 900 Turbo 8 1984
Saab 900 Turbo 1990
Saab 900 S ad35s 1991
Saab 900i 16v med Coppola 1991
Saab 900 I16 1992
Saab 900S 1992
Saab 900 cabriolet 2,0 1993
Saab 900s 1993
Saab 9000 Aero 1995
Saab 9000 CD 2,3T Griffin
Saab 9000 Aero 1997
Saab 900 SE cabriolet 2 1997
Saab 9000CSE (A50) 2.0 Turbo 1997
Saab 9-3 se coupe 2.0l 1998
Saab 9000 1998
Saab 9-3 XWD Maptun Lillebror 2003
Saab 9-5 Sport-Combi 2,0T 2005
Saab 9-5 2,3t Kombi 2006
Saab 0-5 2.3t ex59 2006
Saab 9-3 Turbo X 2008
Saab 9-3 Cab TTID vector 2011
Saab 9-4X 2011
Saab 9-5 Aero 2,8t XWD
Saab 9-3 Cab (independence nr. 2/20) 2012
Saab 9-3 Aero sedan automat 2014
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.