Ferrari hittad på åker efter 14 år – blev värd 700 milj

Världens dyraste Ferrari rostade sönder på en åker. Men efter en räddningsaktion tillsammans med specialisttekniker fick hon nytt liv.Nu visas bilen upp av Tom Hartley Jr som köpt den. Det här är berättelsen om Ferrari 250 GTO med chassinummer 3589, en bil utöver alla andra. 

För tre år sedan landade Tom Hartley Jr i Zurich. Han blev hämtad med en privatchaufför och skjutsad genom Alperna till ett avsides beläget palats.  Där fanns hans drömbil. En Ferrari 250 GTO från 1962, en av de absolut första som någonsin byggts.
– Jag tittade på den och bestämde mig för att köpa den. Men bilen hade fått en ny kaross, som tur var hade ägaren behållit den gamla, säger Tom Hartley.

Han begav sig då till Maranello och Italien. För att träffa Andrea Modena på Ferrari Classiche. Tillsammans bestämde man sig för att återställa bilen i dess forna glans.
– För mig var det ett underbart tillfälle att få vandra tillbaka i historien. Vi har ritningar från alla de bilar som tillverkats under företagets nästan 80 åriga historia, säger Andrea Modena.

Steg för steg började man restaurera bilen så att den skulle bli precis som den dagen för över 60 år sedan när den lämnade Ferrarifabriken. Den här bilen bar på en spännande historia. Efter att den lämnade fabriken var England den första destinationen. Där Ferrarin med chassinummer 3589 vann många tävlingar och slog publiken med häpnad.

Därefter tog den båten över Atlanten för att tävla i Daytona. Men kanske uppskattade inte jänkarna henne. Snart skänktes bilen till en gymnasieskola för eleverna på fordonsprogrammet att experimentera med. Där misshandlades hon tills Joe Curtain fick syn på henne. Han gillade bilar och fick ett bra pris. Joe tog med sig bilen hem till gården och körde något år, men sedan tröttnade han och ställde ut den på åkern. 

Där fick hon stå i 14 långa år tills schweizaren fick höra talas om det brutala övergreppet på prärien. Han köpte bilen på stående fot och renoverade henne.  Men då valde han en ny kaross, något som Tom Hartley ville ändra på när han blev den nya ägaren för tre år sedan.

Tillsammans med Ferraris ingenjörer återställde Tom Hartley Jr 3589 som hon såg ut den där sommardagen för länge sedan när hon var splitterny. 
– Jag besökte fabriken flera gånger för att vara med när teknikerna arbetar med alla detaljer. Det var så många saker, säger Tom Hartley Jr.

De som var med när hon rullades ut var borta för länge sedan, men den här bilen lever vidare och är världens i dag dyraste Ferrari. 
LÄS MER: