Var tredje svensk bilförare har ett farligt beteende i trafiken. Polisen skulle kunna ta 100-tals varje dag om de hade mer resurser.
– Han där blir av med körkortet direkt, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Var tredje struntar i att hålla avstånd trafiken trots att det är livsfarligt. En sekunds ouppmärksamhet räcker för att orsaka en krock. Och detta fick trafikläraren Amer Adem på Autoklar Trafikskola nyligen erfara. Under en vanlig körlektion small det plötsligt till. Trafikläraren hade blivit påkörd bakifrån mitt under en körlektion och nu vädjar han till alla svenska bilister att börja ta ansvar innan det är för sent.
– Det var mitt på dagen under en lugn körlektion när en förare körde rakt in i oss bakifrån. Jag såg i backspegeln att han hade barn i bilen och pratade i telefon med hörlurar. Det är inte olagligt, men uppmärksamheten försvann och det ledde till en kollision, berättar Amer.
Situationen kunde ha slutat mycket värre. Amer tillbringar större delen av sina arbetsdagar ute på vägarna och detta kom som en påminnelse om hur livsfarligt det är att underskatta avståndet till bilen framför.
– Det spelar ingen roll hur erfaren du är. Om du ligger för nära så hinner du inte reagera. Det är inte en åsikt – det är fysik, säger han.

Och han är inte ensam om sin frustration. En stickprovsundersökning från TV4 och trafikpolisen visar att var tredje förare kör så nära att de skulle få böter, och att 14 av 100 låg så tätt att körkortet skulle ryka direkt vid en kontroll. Böterna för att inte hålla avstånd ligger på 2000 kronor. Om du ligger så nära att det räknas som vårdslösthet i trafik kan du få dagsböter i domstol.
– Han där i Volvon blir av med körkortet direkt, V60:n som körde ikapp V90:n. Hade vi haft resurser hade vi kunnat bötfälla hundratals förare varje dag – bara på E6:an, konstaterar trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
Amer känner igen bilden alltför väl. I hans roll som trafiklärare ser han varje dag hur både unga och äldre förare missar den så kallade tresekundersregeln. Särskilt i rusningstrafik och på motorvägar.
– Jag säger det till varje elev: räkna till tre mellan dig och bilen framför. Om du inte hinner det innan du är framme vid samma punkt, då ligger du farligt nära. Det är en enkel metod men den kräver att man bryr sig, säger han.

Han berättar också hur förare ofta tror att moderna säkerhetssystem räddar dem och glömmer bort sitt eget ansvar.
– Autobroms, adaptiv farthållare, filhållning… visst, det är bra hjälpmedel. Men de ersätter inte förarens ansvar. Tekniken kompenserar inte för bristande omdöme.
Problemet ökar dessutom i dåligt väder. På isiga vägar eller vid regn krävs dubbelt så långt avstånd – minst. I vissa fall kan bromssträckan bli tio gånger längre än på torr väg.
– Det är inte bara ett tips utan det är en nödvändighet. På vintern måste du ha minst sex sekunders avstånd, inte tre. Det räcker inte annars, säger Amer.
Han poängterar också att det inte handlar om slump eller otur när det smäller i köer eller på motorväg.
– Kedjekrockar sker inte av en olyckshändelse. De är ett direkt resultat av att förare ligger för nära och är ofokuserade. Jag har sett det hända gång på gång, säger han.
Enligt lagen är det förarens skyldighet att hålla avstånd och konsekvenserna kan bli tunga. I straffskalan ingår allt ifrån 2 000 kronor i böter till indraget körkort. Och man kan också bli personligt ansvarig vid vållande till olycka. Och ansvaret ligger nästan alltid hos den som kör in i framförvarande bil.
Samtidigt får bilen framför inte bromsa onödigt tvärt utan anledning.
– Många tror att det är okej att ligga tätt så länge man har koll. Men i 90 km/h färdas bilen 25 meter på en sekund. Får du en hjärnsläpp i två sekunder så har du plötsligt kört 50 meter rakt in i någon, säger Amer.
Den eviga frågan är varför var tredje svensk ändå väljer att ligga alldeles för nära trots att man riskerar livet på sig själv och andra.
– Jag ser olika typer. Nybörjare som inte förstår bromssträckor. Erfarna som tror att de är odödliga. Yrkesförare som har tidspress och inte vågar lämna luckor i tät trafik. Och så de som kör aggressivt för att de helt enkelt inte bryr sig. Det är farligt på så många nivåer.
Amer säger att det finns mycket att jobba med för att det ska bli bättre ute på vägarna när det gäller att hålla avstånd. Men lösningen måste vara tredelad: utbildning, kontroller och konsekvens.
– Det handlar inte bara om att lära elever att klara uppkörningen. Vi måste förändra attityderna ute på vägarna. Kampanjer, tydliga kontroller och framför allt måste vi börja dra in körkortet direkt vid farligt avstånd. Då börjar folk lyssna.
Och hans budskap till varje bilist är tydligt:
– Om du inte bryr dig om avståndet för din egen skull. Gör det för den du har bakom eller framför dig. Det kan vara en trafiklärare med elev, ett barn i baksätet eller någon som bara vill komma hem hel.
Han avslutar med en enkel uppmaning:
– Håll avstånd. Det är inte valfritt. Det är skillnaden mellan en vanlig dag och en katastrof.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.