Vanligt fel vid byte till vinterdäck: ”Så kollar du”

Varning vid skiftet till vinterdäck. Många struntar i de här lamporna. 
– Det kan vara ett fel och man bör definitivt kolla upp detta så fort det går, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund.

I norra Sverige har de flesta redan skiftat till vinterdäck. Längre söderut har säsongen inte riktigt kommit igång ännu. Det milda vädret gör att många bilägare väntar med skifte. 
– Jag har aldrig varit med om något liknande, vi har inte skiftat mer än 20 procent av våra kunder, säger Oskar Bech på Däckpartner i Kristianstad.

På moderna bilar finns det många varningslampor. Det är inte ovanligt att de tänds direkt efter däckskiftet. Det blir samma effekt som “Pojken och vargen”. Man litar inte på lamporna och kör vidare utan att kontrollera dem.
– Däcken har legat ett tag, det kan vara vilket fel som helst. Man vet inte, det kan vara punktering, mitt råd är att åka till första bästa mack och göra en fysisk kontroll. Först då kan man vara säker på att det inte är något fel, säger Lasse Dahlqvist.

Många struntar i varningslampor som kan tändas efter däckskiftet, men det kan vara ett misstag enligt experten.

Många räknar sekunder varje dag. Människor är stressade och tvingas hela tiden prioritera bort saker. Att kolla ett misstänkt falsklarm i bilen är en sådan sak. Experterna varnar för detta. Då är det bättre att komma en minut för sent. 

– Jag råkade ut för det här när jag bytte däck, då åkte jag raka vägen för att kolla lufttrycket, nu var det inget fel i mitt fall, bara det inaktiva systemet som kände av att jag hade olika dimensioner från sommar till vinterdäck. Men det kan mycket väl vara något fel med ett däck som inte blivit använt på ett tag, säger Lasse Dahlqvist.

Däckexperten Lasse Dahlqvist.

Även om man bör kolla upp däcken om varningslampan börjar lysa, så behöver det inte vara något fel. Men det är viktigt att kolla både lufttrycket och inspektera däcket efter skador.
– Ofta när du byter däck markerar det inaktiva systemet att det är något som är annorlunda. Det händer ofta efter någon mil, säger Lasse Dahlqvist.

Moderna bilar har också ett aktivt system. Det består av sensorer som finns i hjulen och känner av avvikelser.
– Det här systemet ska däckverkstaden kalibrera åt dig, det gör alla seriösa aktörer som vi har i vår organisation, säger Lasse Dahlqvist.

Lita inte blint på tekniken

Moderna bilar har däcktrycksvanare. Det innebär att bilägarna struntar i att kolla däcken. Experter och forskare varnar för det här beteendet. Man ska inte lita blint på den moderna tekniken.
– Många förlitar sig på den moderna tekniken och tror inte att de behöver göra något själva. Detta är ett misstag. Man ska först och främst själv vara uppmärksam, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Forskarna på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) håller med. 
– Nej, man kan inte förlita sig helt på däcktrycksvarnare. Även om man har en ny bil med en sådan funktion är det bra att kontrollera trycket minst en gång i månaden. Det är också samma rekommendationer som Däckbranschen gått ut med, säger Mattias Hjort, forskare på VTI.

Han rekommenderar alla att kontrollera lufttrycket en gång i månaden. Även om du har däcktrycksvarnare. 
– För lågt lufttryck gör att bilen drar mer bränsle och slits fortare. Däcken blir också varmare, vilket gör att de åldras snabbare. Om ett däck blir väldigt varmt är också risken stor för att man ska råka ut för en punktering. Det är ett problem både utifrån trafiksäkerheten, både på grund av försämrade köregenskaper, men kanske främst av att behöva hantera ett punkterat däck och bli stående mitt ute i trafiken, säger Mattias Hjort. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt