Vanliga vintermissen som kan förstöra bilen

Dundermissen på vintervägar kan förstöra bilen. Så här ska du göra om bilen börjar kränga.
– Om ratten börjar att skaka, stanna och se efter så det inte samlats snö innanför fälgarna, säger NAF:s expert Benny Christensen.

Vintervägar ställer bilförare inför svåra utmaningar. Snöns egenskaper varierar efter väder. När det är mildare och snön är nyfallen är det som värst. Allra helst slaskig snö ger en halka som är svår att hantera.
– Om det är snöslask på vägbanan så får man knappt något grepp överhuvudtaget, då måste man köra mycket försiktigt, säger experten Lasse Dahlqvist.

För dig som kör på vägar som är dåligt plogade är det viktigt att vara ännu mer uppmärksam. Lössnö har en tendens att fungera som klister. Den letar sig in i skrymslen och fastnar gärna innanför fälgarna. Det gör att ratten börjar skaka. Detta är något som många bilförare tycker är obehagligt. Men det är samtidigt lätt att råda bot på.
– Det krävs inte alltid så mycket snö på fälgarna innan man känner att bilen börjar skaka och ratten vibrerar. Upptäcker man detta ska man stanna på en säker plats och kolla om det har samlats snö i en eller flera fälgar, säger Benny Christensen, till TV 2.

Bilens upphängning kan bli skadad av snö mellan fälgarna.

I värsta fall kan bilens upphängning bli skadad. Och då är det en dyr affär för bilägaren. Man ska alltså vara mycket uppmärksam på om ratten börjar att skaka.
– Packar den ordentligt får du en rejäl obalans i fälgen, den skakar häftigt och du riskerar att skada både ledkulor och bussningar. Inte minst kan det slita mycket på fjädringen, säger Benny Christensen.

NAF:s expert tycker att man ska stanna så fort som möjligt. Även om det är lätt för många bilförare att strunta i skakningarna. Kan detta ställa till med bekymmer på bilen. Dessutom är det obekvämt att köra med en bil som har en skakande ratt.
– Om du märker att ratten börjar skaka, kontrollera att ingen snö har samlats på fälgarna, avslutar Benny Christensen.
LÄS MER: