ZF kommer att sluta tillverka vanliga kablar i bilar. Företaget kommer istället att börja använda fiberoptiska kablar.
– Denna ultrasnabba transmission är en nyckelteknologi för framtida fordonselektriska system för mjukvarudefinierade fordon, säger Oliver Briemle från ZF.
Idag används fiberoptiska kablar i flera hem och kontor runt om i världen. Däremot har tekniken inte slagit igenom helt inom fordonsvärlden än. Men tyska ZF avslöjar nu att de kommer att sluta använda vanliga kablar i bilar framöver. Redan nästa år kan företaget börja sin serieproduktion av fiberoptiska kablar istället.
Optisk dataöverföring används idag i många moderna kommunikationssystem. Tekniken är baserad på överföring av ljusignaler genom kablar av optisk glasfiber (GOF) eller optisk plastfiber (POF). De fiberoptiska kablarna erbjuder en mycket hög bandbredd och låga förluster. När ljus kommer in i fibern reflekteras det vid gränssnitten mellan kärnan och fiberns beklädnad, vilket gör att det förblir instängt i kärnan och fortplantar sig längs fibern.


Enligt ZF kommer den nya tekniken att bidra till en viktminskning, då fiberoptiken väger mycket mindre och är färre i antalet än kopparkablar. Dessutom har systemet en mycket längre livslängd, eftersom optiska fibrer inte är mottagliga för elektromagnetiska störningar och klarar av att leverera en stabil dataöverföring även under de mest extrema väderförhållandena.
I dag finns det en del bilar som använder fiberoptiska kablar, men de gör det vanligtvis bara för ett fåtal komponenter. ZF har testat tekniken på olika bilar och lastbilar med ett lyckat resultat. Det visade sig då att tekniken möjliggör både kort- och långdistansöverföringar på upp till 40 meter, så kablarna kommer även att kunna utrustas i bussar och andra längre fordon.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.