Vanliga felen i Sveriges vanligaste motor

Volvos fyrcylindriga VEA-motor är Sveriges vanligaste motor. Oftast är de hållbara och pålitiliga. Men de finns en del brister de tidigaste versionerna av motorn har. Här går två motorexperter igenom några av dessa. 

Tidigare har vi på Carup skrivit om när Eric Berg från “IDoCars” plockade isär ett exemplar av Volvos VEA-motor som havererat. Det som gjorde att motorn kollapsade var att den inte fick tillräckligt med olja vilket gjorde att vevlagret slets ner så pass mycket att motorn knäcktes helt. En annan Youtubern som tittat närmare på flera problem som VEA-motorn haft är “TheVolvoGuy” som listar de vanligaste felen motorn brukar ha i sitt senaste klipp.
– De flesta av problemen gäller de äldsta versionerna av motorn, säger han. 

Volvo började montera in sina fyrcylindriga VEA-motorer i olika modeller 2013. Sedan dess har de bara blivit bättre med åren där många tidigare fel har fixats till. Men när det kommer till exemplar som är gjorda mellan 2013 och 2018 finns det en hel del problem enligt motorexperterna. 

Det vanligaste problemet tycks vara att motorerna får hög oljeförbrukning, vilket var det som till slut knäckte motorn Eric Berg plockade isär.
– Volvo valde att använda sig av samma kolvringar som användes till deras femcylindriga motorer som hade samma problem, säger TheVolvoGuy. 

Sedan 2017 har Volvo valt att använda sig av nya kolvringar, vilket har gjort att problemet inte är lika vanligt. Det andra vanliga problemet VEA-motorerna ofta haft är främst kopplat till T6-versionerna. Deras tätningar till kompressorn kan gå sönder och skapar vakuumläckor.
– Det tar ungefär åtta till tio timmar att fixa hela problemet med kompressorn, säger han. 

Det tredje problemet som han väljer att nämna har med motorns insprutare att göra.
– Av någon anledning pressar de inte tillräckligt med bränsle, säger han. 

Fjärde problemet handlar om motorns O2-sensor (Lamba-sond) som ofta kan strula. Sedan nämner han hur sensorn för bränsletrycket också kan strula en hel del. Sensorerna har bytts ut på de nyare versionerna, men ifall du har en motor från mellan 2013 och 2017 kan det strula väldigt lätt, säger han. 
Ett annat vanligt fel som VEA-motorerna kan ha är med deras balansaxel som gjorde att motorn lät ovanligt högt. Sista problemet TheVolvoGuy listar är Volvo-motorns PCV-låda, vanligen kallad vevhusventilation.

– Alla Volvomotorer använder denna låda och de brukar alla få samma problem  som gör att de börjar låta högt och konstigt, säger han.
– Det är en lätt reparation att göra, men den låter väldigt läskig, säger TheVolvoGuy.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester