Mazda vägrade länge ta ansvar. Trots att airbagen i vissa bilar kunde sluta fungera helt efter att batteriet laddats ur. Nu tvingas de återkalla över 170 000 bilar i USA och Kanada.
Det gäller Mazda3 och CX-30 från 2024 och 2025 – modeller som även säljs i Sverige. Nu återkallas över 170 000 fordon i USA och Kanada som omfattas av ett allvarligt säkerhetsproblem. Men smärtfritt var det inte för bilägarna. Mazda vägrade först att återkalla bilarna trots att det rapporterades om flera liknande fall.
Första fallet rapporterades redan sommaren 2024. Mazda skyllde då på användarfel och vägrade återkalla. Trots att amerikanska departementet NHTSA samlat 16 liknande rapporter. När batteriet dör kan airbagens styrsystem krascha och inte återhämta sig, trots att bilen startar som vanligt igen. Men Mazda stod fast: det fanns inget säkerhetsproblem.
Först den 6 juni backade företaget. Mazda erkänner nu att styrmodulen kan få ett internt fel efter att batteriet laddats ur. Detta kan i sin tur slå ut hela krockkuddesystemet. Planen är att återställa programvaran i alla fordon, men företaget är också redo att byta ut delar om det krävs rapporterar Motorbiscuit.
Carup har varit i kontakt med Mazdas pressansvarige Johan Lagerström som säger att återkallelsen inte berör Sverige.
– Vi har också fått informationen om att den här återkallningskampanjen endast berör USA och Kanada, så det är inte troligt att den kommer att drabba svenska/europeiska kunder, skriver Lagerström.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.