Här är okända detaljerna om Adolf Hitlers monster-Mercedes som finns kvar än idag. Bilen hade 400 hästkrafter – redan på 40-talet. Dessutom har den en hemlig funktion som skulle göra diktatorn odödlig.
Efter första världskrigets slut blev Adolf Hitler mycket intresserad av bilar. Men precis som för de flesta människor vid den tiden var det dock otänkbart för honom att köpa en bil, då de var alldeles för dyra. Men ju mer Hitler klättrade inom det tyska nationalsocialistiska arbetarpartiet, desto mer pengar fick han tillgång till. År 1920 kunde han därför köpa sin första bil, en Selve 6/20 på 24 hästkrafter.
I samma byggnad där Hitlers parti hade sitt högkvarter låg även ett showroom för Mercedes. En dag bestämde sig Hitler för att besöka det och blev genast förtjust i det tyska bilmärket. Han blev snabbt vän med säljaren Jacob Vin, och år 1923 köpte han sin första Mercedes. Modellen, Mercedes 10/30, var både lyxigare, snabbare och dubbelt så kraftfull som hans tidigare Selve.

Efter Ölhallskuppen den 8–9 november 1923 fängslades Hitler. Under sin tid i fängelset skrev han flera brev till Jacob Vin, där han bad om att få köpa olika Mercedes-bilar till rabatterat pris. När Hitler senare frigavs började han successivt vinna mer makt. Och ju mer hans inflytande växte, desto snabbare och dyrare blev också hans bilar.
Idag står en av Hitlers sista bilar utställd på ett museum i Stuttgart. Den är bevarad i perfekt skick och bär på flera hemligheter. Modellen kallas 770K och är en cabriolet. Den började tillverkas 1938 och tillverkades i totalt 205 exemplar och idag finns endast 12 kvar.
Tyskarna kallade bilen för ”den stora Mercedesen”. Den är 6,6 meter lång, 2,2 meter bred och 1,7 meter hög. Vikten ligger på hela 4,8 ton, och bränsletanken rymmer 300 liter. Hitler ville ha en säker bil som han kunde färdas i under flera timmar, då han ville framstå som den utvalde. Bilen var därför klädd i 18 millimeter tjockt pansarstål, och golvet förstärktes med en stålplatta för att skydda mot explosioner.

Varje dörr till bilen vägde 150 kilo, och fönstren bestod av flera lager glas som tillsammans var 4,5 centimeter tjockt och skottsäkert. Hitler var även inspirerad av romarna och ville att bilen skulle framstå som en modern tron. Därför fanns en hemlig funktion i bilen: det ena framsätet kunde fällas bakåt så att diktatorn kunde stå på en liten piedestal. Detta gjorde att den 1,73 meter långe Hitler såg ut att vara över två meter lång.
Hitler ägde även en limousineversion av 770K. Den hade fast tak och tillverkades i totalt 19 exemplar. Bilen var 6 meter lång, 2 meter bred och 1,8 meter hög, och vägde hela 5 ton. Föraren kunde dra i en spak som aktiverade en stålplatta som skyddade det bakre fönstret.
Dessutom var bilens däck nästintill omöjliga att punktera. Varje däck bestod av 20 separata luftkammare och om en kammare skadades kunde de övriga fortfarande hålla däcket körbart. Varje däck vägde 100 kilo, och reservhjulet krävde en särskild anordning för att kunna tas ut ur bagageutrymmet.
Under huven hade bilen en åttacylindrig 7,7-litersmotor, som Ferdinand Porsche varit med och utvecklat. Varje cylinder hade två tändstift, vilket innebar att om ett tändstift gick sönder kunde motorn fortfarande hålla igång. Motorn var dessutom utrustad med en kompressor som aktiverades manuellt. En av dessa bilar finns kvar på ett tyskt museum idag och kan fortfarande köras i en topphastighet på 180 km/h.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.