Vädret som slår ut fartkameror: ”Inte alls bra”

Då fungerar fartkamerorna som sämst. Vissa väder och ljusförhållanden kan fria fortkörare.
– Så är det med teknik, det finns vissa tillfällen då tekniken inte hänger med, säger trafikpolisen Petter Magnusson.

Vid årsskiftet ska Sverige ha 2800 fartkameror. Därutöver har de olika polisregionerna också fått 25 nya kameravagnar. De är utrustade med den nya Argus-4 tekniken och kommer att ta fast mängder med fortkörare.
– Vi har precis fått vår vagn och ska utbilda oss på den. Jag tror att vi kan börja använda vagnen efter årsskiftet, säger Johan Alm, trafikpolis i Dalarna.

Fartkamerorna fungerar som vanliga kameror. Väder och vind spelar roll för hur skarpa bilderna blir.
– Det är därför som kameravagnarna tar bättre bilder. Det kan man ställa in efter de faktiska förutsättningarna. De stationära kamerorna är inställda på ett medelläge, säger Petter Magnusson.

Polisens vagnar med fartkameror kan ställas in för ljusförhållandena, berättar trafikpolisen Petter Magnusson från Värmland.

Trafikverket installerar och underhåller kamerorna. Medan polisen utreder bilderna och lagför fortkörarna. Hos Trafikverket har man inte funderat på om väder och vind påverkar bildkvaliteten.
– Det är inga problem med olika väder och ljusförhållanden, säger Per Hurtig, nationell samordnare för automatisk trafiksäkerhetskontroll hos Trafikverket.

Varje år tas det ungefär 400 000 bilder i svenska fartkameror. Av dem är det bara cirka 125 000 som leder till att någon bötfälls. Många av bilderna slängs eftersom de inte går att utreda. 
– Om det inte går att identifiera föraren kan vi heller inte utreda, säger Lis Marie Svonni, chef på polisens ATK-avdelning i Kiruna.

Bästa och sämsta vädret

Polisens fartkameravagnar är nästan hundraprocentiga. Det beror på att de ställs in efter dagens väder. Petter Magnusson har jobbat mycket med de mobila fartkamerorna. Han avslöjar favoritvädret för att ta fast fartsyndare. 
– Den bästa väderleken för fartkameror är när det är ganska mulet. Då finns det ingen sol som stör tekniken. Eller innan solen får full styrka, då kan kameran justera sig själv med sin egen teknik.

I vissa väder är det svårt att få bra bilder. Då överväger polisen om man ska sätta ut kameravagnen.
– Det sämsta vädret är när det är kraftig nederbörd som snö eller regn.

Det finns ett väder då fartsyndarna slipper oroa sig. 
– Om det är väldigt dimmigt är det knappt heller lönt att ta ut kameravagnen. Om inte jag knappt kan se något så kommer kameran heller inte att göra det. 

Soliga dagar kan vara ganska luriga för kameran. Allra helst om solen lyser rakt mot kameralinsen. Då uppstår något som kallas för motljus. 

Då trivs kameran som bäst

Polisens räder med mobila fartkameror har gett bäst resultat tidigare mornar. Det beror inte bara på att man fångar stressade pendlare.
– Kameran trivs bäst innan solen har full styrka på dagen. Vid solnedgång och soluppgång finns det kanske inget motljus och då tas bäst bilder. 

Tekniken är känsligare än vi tror. Om ljuset får rakt in i kameran blir det problem – precis som för alla kameror.
– Tekniken vill sköta det själv med sin egen blixt. Om det är motljus rakt in i linsen är det inte alls bra. Då kan det bli felaktiga värden för både bländare och slutare. Då blir det inte alls bra och tekniken får svårt att hänga med.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt