Jättekonkursen skakar den svenska bilbranschen. Riskerar att skrämma folk från att köpa bil.
– Det finns definitivt risk att fler kommer att gå i konkurs, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund (MRF).
På torsdagseftermiddagen samlades de anställda på Mobility Motors olika anläggningar. Ledningen berättade att Mobility Motors gått i konkurs.
– Man fick inte veta mer än så och vi har ingen aning om hur länge vi kommer att jobba kvar. Men vi hoppas att det kommer att klarna längre fram, säger en anställd.
I vintras gick Mobility Motors igenom ett stålbad. Man stängde flera anläggningar och skulle delvis omvandla företaget till internethandel. Men räddningsaktionen misslyckades.
– Marknaden har haft en negativ utveckling under en längre period, rådande inflation, ekonomisk nedgång och högre räntor har påverkat hushållens ekonomi. Som en ren konsekvens har detta haft betydande effekt på kundernas köpkraft, sa marknadschefen Nawar Saman då.

Mobility Motors gick igenom en rekonstruktion. Företagsledningen hoppades innerligt att det skulle räcka för att rädda företaget.
– Trots att vi under en längre period har genomfört omfattande kostnadsanpassningar för att möta dessa utmaningar har det tyvärr inte varit tillräckligt för att säkerställa långsiktig lönsamhet, sa Nawar Saman.
Nu står det klart att rekonstruktionen inte lyckades. Mobility Motors går i konkurs. De är en av de större svenska aktörerna. Med en omsättning på 1,2 miljarder kronor sänder det svallvågor över hela branschen.
– Det har varit dåliga år för bilhandeln sedan pandemin, tre dåliga år följs nu av ett fjärde så ja, det finns risk att fler går omkull, säger Klaus Silfvenius.

Vågar jag köpa en bil nu?
Många undrar om de vågar köpa en bil. Det är en stor investering och då funderar man på vad som händer om handlaren tvingas slå igen.
– Ja definitivt, i grunden så är ju varan din när du betalat den. Att ICA-handlaren slår igen påverkar ju inte de varor du redan har köpt. Dessutom finns det lagskydd mm för dig som köpare. Allt beror givetvis på upplägg men köper du bilen så är den ju din, säger Klaus Silfvenius.
Har du leasat bilen drabbas du ofta inte så hårt vid en konkurs. Det är oftast finansbolaget som är den du ska vända dig till. Däremot kan det bli problem om det är bilhandlaren som står bakom serviceavtalet. Det är viktigt att läsa dina leasingavtal och serviceavtal och se vem som är avtalspart.
– Har du leasing eller liknande så är det ju finansbolaget som äger den och skulle det vara ett finansbolag som kraschar – inte troligt då de inte har dåliga tider, så förlorar du ju inget mer att du får lämna ifrån dig en bil du inte äger, men en köpt bil kan du inte förlora annat än till finansiär och där finns det finanslagar som skyddar konsumenternas andel.
Klaus Silfvenius ger ett gott råd hur du ska göra inför köpet.
– Det man kanske ska höja ett varningens finger för är att betala bilen i förskott, till en osäker säljare. Se till att ha en betalningsplan så att leveransen sker så fort som möjligt efter betalning om det är en tveksam handlare du har att göra med.
Vad händer med garantin vid en konkurs?
Bilen är en dyr investering och därför är garantin viktig. Vad händer om bilhandlaren går omkull och ens nya bil går sönder?
– Garanti beror på vem som är garantigivare, om garantigivaren går omkull så upphör garantin men det är normalt bara korta, upp till max 6 månader där handlaren är garantigivare, i övriga fall exempelvis MRF Premiumgaranti så är det ett försäkringsbolag bakom, så där kvarstår relationen mellan kunden och försäkringsbolaget oavsett vad som händer med handlaren, säger Klaus Silfvenius.
Många köper dock en begagnad bil utan att teckna garanti. Vid en konkurs försvinner ditt lagstadgade skydd i konsumentköplagen där handlaren ansvarar för fel som fanns vid köpet i bilen i tre år efter köpet. Möjligheten att reklamera fel på bilen som omfattas av reklamationsrätten försvinner. Att gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden blir också lönlöst då bilhandlaren inte finns kvar. Detta är oftast den största konsekvensen för bilägaren när handlaren går i konkurs.
Den som köper en helt ny bil kan däremot känna sig ganska trygg då det inte är handlaren som står bakom nybilsgsarantin.
– Nybilsgaranti garanteras av importören och där har vi inte sett några konkurser än om det varit jobbigt för några nystartade importörer.
Hur skyddar jag mig?
Svenskarna tvekar att köpa bil. Då får handlarna problem. Till slut går de i konkurs och då blir många ännu mer rädda för att köpa en bil.
– Som konsumenter i regel gör i oroliga tider, köp av väletablerade säljare, köp av handlare som är med i MRF, där finns ett visst extra kundskydd från MRF, se till att det finns eller köp till extra garanti, säger Klaus Silfvenius.
Så här ska du tänka vid bilköpet
– Se till att finansiering eller lån erhålls från stabil finansiär – här är det i regel inga problem med något finansbolag på svenska marknaden, de står under Finansinspektionens kontroll. Även om jag inte kan garantera att inget händer med ett i Sverige etablerat finansbolag så är risken väldigt väldigt liten, avslutar Klaus Silfvenius.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.