Vad är egentligen bäst av kamrem och kamkedja? Båda fungerar på samma sätt men är gjorda av olika material. Här går vi igenom för- och nackdelar med båda.
En kamrem och kamkedja utför samma funktion, nämligen att synkronisera vevaxelns och kamaxelns rotation så att motorns ventiler öppnas och stängs vid rätt tidpunkt. Båda fungerar på samma sätt, och den enda skillnaden är deras form och det material de är gjorda av.
Motorer med kamremmar går tystare än de med kamkedjor och kräver oftast enkla spännhjul. Kamremmen behöver inte heller smörjas, och rent designmässigt ger den en större frihet än kamkedjan. Kamremmen är särskilt bra till mindre dieselmotorer och bensinmotorer. Men det finns flera större V-motorer från Porsche, Audi och Ferrari som har kamrem.
Något som skiljer sig mellan en kamrem och en kamkedja är att den sistnämnda aldrig eller sällan behöver bytas ut. Däremot kan det vara smart att kontrollera spänningen när motorn har nått ett högre miltal. Kamkedjan är särskilt vanlig på V-motorer.
Eftersom gummi åldras med tiden bör de allra flesta kamremmar bytas ut. Exakt när beror på vilket intervall tillverkaren har satt, men de brukar ofta ha en livslängd på allt mellan 6 000 till 24 000 mil. Samtidigt ska man komma ihåg att gummi även åldras när bilen står still, så ibland går det inte alltid att lita på bytesintervallen i mil. Därför har de flesta tillverkarna även ett bytesintervall i år. Frågan om vilken som är bäst är i stort sett omöjlig att besvara, men sedan en tid tillbaka har tillverkarna minskat sin användning av kedjor eftersom kedjor leder till för stor friktionsförlust.
En fråga många ställer sig är vad som händer när kamremmen eller kamkedjan går sönder. Om kamkedjan slits ut är risken för slitage på kedjan och kedjehjulet mycket större. Då ökar risken för att kedjan hoppar eller går sönder helt, och då kan kolvarna slå i avgasventilerna som inte är helt stängda. Om kamremmen brister kan samma sak hända. Det är inget man vill ha.
Om du hör ett skramlande ljud som varar i flera sekunder när du startar eller stänger av motorn, bör du besöka en verkstad. Kostnaden för att byta en kamkedja varierar, men kan kosta 30 000 kronor för vissa motorer. Även ett kamremsbyte kan kosta 10 000-15 000 kronor. Det finns även några motorer där kamremmen går i olja. Denna design har med åren visat sig inte vara särskilt smart, då kamremmen lätt går sönder. Att byta kamremmen tar många timmar och kostar hos många verkstäder ungefär 25 000 kronor.
Kamremmen och kamkedjan gör som sagt samma sak, men är fortfarande väldigt olika. Den ena jobbar tyst och den andra är en evighetsmaskin för det mesta. Samtidigt är ingen av dem felfri.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.