V8-monster mot elbil – den kom längst

Elbilar kördes tills batterierna dog – och ställdes mot en Audi RS Q8 med V8-motor. Vem tar hem den laddade räckviddssegern? Och vilken går billigast?
– Vi vill ha en direkt jämförelse mot den gamla världen, berättade Mat Watson.

Sex moderna elbilar ställdes mot varandra med ett tydligt mål: att se hur långt bilarna kom på en laddning. Resultatet blev en jämn kamp. Men testet hade också en överraskning: en kraftfull Audi RS Q8 med V8-motor fick vara med. Genom att ta med en V8-bil kunde de jämföra både räckvidden och kostnaden med elbilarna.

– Vi vill ha en direkt jämförelse mot den gamla världen. Audi RS Q8 representerar den typiska lyxiga, kraftfulla SUV:en, och dess uppgift var att visa oss hur långt en bil kommer på en full tank. Genom att köra V8:an till botten kunde vi också beräkna dess sanna kostnad per mile (cirka 1,6 kilometer), berättade Mat Watson som höll i testet.

Bilmodeller som var med i testet
Kia EV3
XPeng G6
Tesla Model Y
Škoda Enyaq Coupé
BYD Seal 7
Leapmotor C10
Referensbil – Audi RS Q8 (V8)

Färden startade på motorvägar i Skottland. Huvudregeln var enkel: kör tills bilen stannar. I början höll förarna normal trafikfart, och när elbilarnas batterier började bli kritiskt låga, övergick de till mer energieffektiv körning. Det innebar att de saktade ner och aktiverade eco-lägen för att pressa ut varje sista kilometer.

Segern bland elbilarna gick till Kia EV3, som klarade 529,23 km på en laddning. Men en annan bil imponerade på ett annat sätt: XPeng G6. Den nådde 93 % av tillverkarens utlovade räckvidd, mer än någon annan elbil i testet. Storsäljaren Tesla Model Y kom 52,7 mil och nådde 85 % av angiven räckvidd. Men jämfört med Audin blev skillnaderna ändå tydliga, både gällande räckvidd och kostnad.

Den V8-drivna Audi RS Q8 klarade ungefär 697 km på en tank, cirka 16,7 mil längre än Kia EV3. Det motsvarar nästan en tur Stockholm–Uppsala tur och retur, efter att det bästa batteriet var tömt. Men när driftkostnaden räknades in blev bilden en annan. Audins bränslekostnad låg på cirka 3 kronor per 1,6 km (en mile), medan elbilar kunde köras för bara 0,5–0,65 kronor per 1,6 kilometer vid hemmaladdning. Därmed var Audin 4,6–6 gånger dyrare att köra än elbilarna.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt