V4-motorns revansch – utklassar superbilar

V4-motorns tid är över i bilar – men här tar den stor revansch. Ducatis V4-motor utklassar alla sina konkurrenter.
– Ducati är flera ligor över, säger Jason Fenske. 

En gång i tiden var V4-motorn het inom bilvärlden och tillverkare som Saab, Ford och Lancia använde den i flera av sina modeller. V4:an blev dock inte särskilt långvarig och alla tre tillverkare övergav den efter ett tag. Motortypen har i stort sett dött ut bland bilar, men det betyder inte att det är en dålig motor. V4-motorer används fortfarande till motorcyklar och de motorerna utklassar konkurrenterna vi hittar i superbilar.

En av världens kraftfullaste motorer utan turbo är Gordon Murrays T50-motor som är en 4,0-liters V12:a på 661 hästkrafter. Den blir däremot krossad av Ducatis betydligt mindre 1,0-liters V4-motor. V4:an vinner inte i rå kraft, då den “bara” har 218 hästkrafter, men om man däremot tittar på kraft per liter har den större V12:an inte en chans. Vilket Jason Fenske från Youtubekanalen “Engineering Explained” uppmärksammar i ett av sina klipp.
– Ducatis V4-motor får superbilar att skämmas, säger Jason Fenske. 

Många svenskar har minnen av Saabs V4-motor. Den var betydligt beskedligare än Ducatis variant.

Den otroligt kraftfulla V12:an från Gordon Murray har alltså 165 hästkrafter per liter, vilket är betydligt mindre än Ducatis V4-motor som har 218 hästkrafter per liter. I sitt klipp lyfter Jason Fenske även upp motorn i Honda S2000 som en av de bästa om man ser till kraft per liter. Den har däremot bara 120 hästkrafter per liter, vilket inte heller är i närheten av Ducatis supermotor.
– Ducatis motor är i stort sett hälften så stor och kan i stort sett göra lika mycket hästkrafter som S2000:s motor, säger Fenske. 

Enligt Jason Fenske finns det två sätt att öka kraften i en motor utan turbo eller kompressor. Antingen gör du motorn större, eller så gör du att den klarar av högre varvtal. Ducati har tydligt satsat på att öka varvtalet och det är ingen enkel uppgift.
– Det är svårt att bygga en motor som ska varva mer då den lättare förstör sig själv då, säger Fenske. 

Fenske är även imponerad över hur väl och billigt Ducati lyckats få ihop sin V4-motor. Enligt honom kan du köpa omkring 60 Ducati-motorer för samma pris som en T50-motor från Gordon Murray kostar.
– Det är helt sjukt att denna otroliga ingenjörskonst finns i vanliga sportmotorcyklar, säger experten.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt