Utsläppsfri båt slukar 43 000 liter diesel

Fartyget som trafikerar Oslofjerden byggdes om för att gå på el. Båten marknadsförs som utsläppsfri. Men slukar 14 000 liter diesel per månad.

När snabbpendelbåten MS Baronessen sjösattes efter en omfattande ombyggnad var budskapet glasklart: eldrift och noll utsläpp. Med 127 miljoner norska kronor i statligt stöd skulle klimatpåverkan minska rejält. Men den teknik som krävs för att det ska fungera är fortfarande inte på plats.

Det som saknas är en robot som snabbt ska byta batterier vid kajen. Och den har blivit försenad. Resultatet är att MS Baronessen bara kan köras på el i liten skala.
– Fartygen är ännu inte i normal trafikproduktion. MS Baronessen är i en testfas, och andra fartyg används som ersättning. Under övergångsfasen körs båtarna i hybridläge, skriver Ruters presskontakt Øystein Dahl Johansen till E24.

Sedan i höstas går båten mellan Nesodden och Lysaker utanför Oslo. Den skulle bli ett framtidsprojekt för utsläppsfria transporter till sjöss. Men i praktiken körs den i dag på diesel. Dokument som E24 har tagit del av visar att MS Baronessen förbrukade 43 315 liter diesel under årets tre första månader – i snitt över 14 000 liter i månaden.
– Vi lämnar inte ut siffrorna eftersom det är affärskänslig information, säger rederiet Norleds kommunikationschef.

Varken Norled eller Ruter vill kommentera siffrorna ytterligare. Rederiet hänvisar till att förbrukningen rapporteras internt varje månad, men att uppgifterna inte kan delas offentligt av konkurrensskäl. Ruter påpekar att fartyget fortfarande är i testläge och att andra båtar används tills vidare. När tekniken väl fungerar ska eldriften ta över stegvis, lovar de.

MS Baronessen skulle bli ett klimatsmart alternativ till bilen över Oslofjorden. I stället har projektet blivit en påminnelse om hur starkt beroendet av diesel fortfarande är – även i satsningar som lyfts fram som utsläppsfria.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt