Utmanar Biltema – öppnar nya varuhus i Sverige

Biltemas utmanare expanderar. Danska jättekedjan är på frammarsch. 
– Vi fyller ett tomrum, det är en av anledningarna till vår expansion, säger Stefan Roysson, affärschef för Thansen i Sverige.

I februari slår Thansen upp portarna för sin nya butik i skånska Landskrona. Därefter ska man öppna i Stockholm och Kungens kurva. Det blir kedjans 20 och 21 första butiker i Sverige.
– Sedan vi öppnade vår första utanför Helsingborg har vi haft en takt med en ny butik i månaden. Det hade inte gått om vi inte fått ett bra gensvar från kunderna. Nu ser vi att expanderingen är lyckosam.

Thansen ses som en farlig utmanare till svenska Biltema. Den folkkära butikskedjan lockar folk för att både köpa motorolja och äta billig korv.
– Men vi har ingen korv, bara på våra invigningar. Sedan har vi ett eget koncept. Det är både våra egna produkter. Men sedan finns det också märkesprodukter som är mer kända, för dem som är beredda att lägga ut lite mer. 

Nu har de svenska konsumenterna flera alternativ när de ska köpa bildelar eller andra husgeråd. Men Thansen vill inte kommentera sin mäktiga konkurrent. 
– Jag vet inte vad vi ska säga om det. Men vi har vårt koncept och det tror vi på. Eftersom vi fått ett sådant gensvar har det funnits ett tomrum som vi fyller på marknaden.

På Biltema lägger man locket på. Thansens framfart har givetvis noterats. Men de vill inte kommentera den danska offensiven. 
– Vi uttalar oss aldrig om konkurrenternas etableringar, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema. 

Thansen grundades av dansken Bent Jensen. Han började med att renovera och sälja mopeder från sitt garage. Men i början slog han upp portarna för en större verksamhet. Jensen drog igång postorderförsäljning. 
– Därefter har det växt fram i Danmark och Norge. Sedan 2022 finns vi i Sverige också, säger Stefan Roysson. 

Thansen har utarbetat ett koncept i Danmark. Det tar man med sig till Sverige. 
– Vi har ett stort lager i Danmark. Men sedan ska det finnas ett i butiken också. Kunderna ska kunna välja ut varan på nätet och sedan hämta upp den i butik, säger Stefan Roysson.

Sedan tidigare har finska kedjan Motonet börjat etablera sig i Sverige. Under 2025 ska de öppna fem nya butiker och Biltema får nu allt hårdare konkurrens i Sverige.
LÄS MER: