Utbrett fusk: Så körs underkända bussar i trafik

Carup kan avslöja systematiskt fusk med bussar och färdtjänstbilar. Ett stort antal fordon körs 100-tals mil i Sverige trots att de underkänts i besiktningen. Uppgifterna bekräftas av polisen.
– Vi kör bussar som blivit underkända eftersom det inte finns några i reserv, säger en busschaufför.

Bussen, taxin eller färdtjänstbussen du åker med kan ha fel som gör dem osäkra i trafiken. Buss- och taxibolag har satt i system att använda bussar och bilar som underkänts i besiktningen. Trots att det bryter mot reglerna. Bussbolagen tar dem inte ur trafik. Istället får de jobba vidare tills det finns en ledig tid i verkstaden. Uppgifterna bekräftas av polisen. 
– Vi känner till de här problemen. Vi arbetar mest med yrkestrafik och lastbilar, men stoppar också bussar i lokaltrafik, säger Stefan Karlsson, bilinspektör på trafikpolisen i region väst. 

Den 14 november 2025 inträffade en tragisk dödsolycka med en SL-buss vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Den bussen var godkänd av besiktningen vid olyckan. Men den hade vid ett tidigare tillfälle blivit underkänd och sedan rullat 200 mil innan den till slut lyckades rulla igenom besiktningen.

Vid kontroll av ett stort antal bussar, färdtjänstbussar och bilar upptäcktes att de kan rulla 100-tals trots att de underkänts vid besiktning. Bussbolagen förnekar dock att de kör med underkända bussar. Källa: Biluppgifter

Vi på Carup har kontrollerat ett stort antal registreringsnummer på bussar och färdtjänstfordon. Många har blivit underkända vid besiktningar. När de sedan har blivit ombesiktade är mätarställningen ofta mycket högre. Det är inte ovanligt att de går 200 mil innan de blir godkända. I vissa fall kan det handla om 400-600 mil på en månad innan de blivit godkänna igen.
– Det är väldigt många som kör runt med brister. Vi har stoppat bussar med fel på bromsar och styrleder, de tror att de får köra runt en månad innan det behöver repareras, men så är det inte, säger Stefan Karlsson på trafikpolisen.

Förnekas bestämt 

Bussbolagen förnekar själva uppgifterna. Enligt dem ställer man en buss eller ett fordon som blir underkänt vid besiktningen. Trots det visar en slagning på ett stort antal slumpmässigt utvalda bussar att de ofta har rullat många mil efter att de blivit underkända.
– Nej, vi har inte bussar i trafik som blivit underkända. Bussar som inte passerar en besiktning måste åtgärdas och ombesiktigas innan de kan tas i trafik igen, säger Stefan Karlsson på Transdev. 

Även deras konkurrenter på Nobina säger samma sak. Man kör inte runt med underkända fordon i trafik.
– Vi har i koncernen över 5000 fordon och kör en vanlig dag 24 varv runt jorden med bussar, så ja det har hänt att fordon underkänts på en besiktning, säger David Erixon, presschef på Nobina. 

Då frågar vi om vilken policy de har med underkända fordon. Och om de kör dem även om de fått en tvåa på besiktningen. 
– Och om ett fordon underkänns så åtgärdas felet och i de fall där krävs genomförs en ny besiktning enligt de regelverk som finns. Även vad det gäller hur ett fordon rullar så följer vi de regelverk som finns, säger David Erixon.

Vi tar upp ett exempel på en buss från Nobina. Den har underkänts två gånger vid besiktningen. Efter första besöket körde den 120 mil innan den besiktades igen. Andra gången körde de 60 mil.
– Den fick en anmärkning vid besiktning, felet åtgärdades och en ny godkänd besiktning genomfördes inom två veckor. Den senast godkända besiktningen var den 13 oktober, säger David Erixon. 

Polisen har en annan åsikt

Polisens trafikinspektör vittnar om något helt annat.
– Har man väl lagat felen så går det att köra fram till ombesiktningen, men om felen inte lagas så ska de inte gå i trafik. Vi har sett flera exempel på bussar som haft allvarliga fel på sådant som bromsar och styrleder, säger Stefan Karlsson.

Ofta rör det sig om fel som kan äventyra passagerare och förares säkerhet. Ändå kör vissa bussbolag vidare med fordonen.
– Om det är någon lampa eller något liknande kan man förstå dem. Men om det är undermåliga bromsar och de kör en vecka eller två innan verkstaden, då är det inte bra. Vi har sett flera exempel, säger Stefan Karlsson. 

Det är inte alla som kan besiktningsreglerna. Många tror att man har 30 dagar på sig att laga felet och sedan återkomma till besiktningen.
– Sedan kan man tycka att besiktningsbolagen skulle vara bättre på att upplysa om vad som gäller. Visserligen står det på baksidan. Men inte så tydligt. Man får bara köra det nödvändiga för att reparera den efter en underkänd besiktning. Har man lagat den så är det 30 dagar fram till nästa besiktning som gäller, säger Stefan Karlsson. 

Enligt den busschaufför som vi talat med känner deras chefer till detta. Men allt styrs av vinstintressen. 
– Om en körning ställs in måste företaget betala skadestånd till uppdragsgivaren och det är regionerna, och det vill man inte, säger vår busschaufför. 

Bussbolaget Keolis kör över hela landet. Precis som konkurrenterna har man en policy att åtgärda fel från besiktningen omgående. Keolis hävdar också att de tar bussar ur trafik om de anses trafikfarliga. Vår granskning visar att Keolis bussar rullar betydligt färre mil än andra bussbolag efter att de underkänts.
– Vid tillfällen vi får kännedom om avvikelser ser vi över varför våra rutiner inte har följts och om det finns behov av att förbättra kännedomen eller innehållet kring dessa rutiner. Vi är de första som vill rätta till sådant som blivit fel och inte motsvarat våra rutiner. säger Ann Sofie Myren från Keolis informationsavdelning.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt