En amerikansk trucker får låna och köra Scanias hemliga testmula. Han imponeras stort av den svenska lastbilen.
– Det känns overkligt, säger Bruce Wilson.
Amerikanen Bruce Wilson har blivit något av en sensation i USA med sin Scania R770, som han importerade från Europa förra året. Lastbilen är specialbyggd efter en USA-specifikation eftersom USA:s regler för lastbilar, som handlar om utsläpp, säkerhetskrav samt storleks- och viktgränser, skiljer sig från de i Europa. Nu har den amerikanska truckern utökat sitt garage med ännu en Scania.
– Vem kunde tro att jag skulle ha två Scanior i mitt garage? säger han.
I Chicago, USA, vid International Truck Headquarters, har en NextGen Scania R500 använts som testmula de två senaste åren. Lastbilen är byggd i Europa och utrustad med en sexcylindrig motor.
– Vi har använt den för att utveckla våra egna lastbilar, säger en representant för företaget.
Men på grund av amerikanska regler får lastbilen inte vara kvar i USA längre än tre år. Därför måste Scanian antingen lämna landet eller krossas. Bruce Wilson bestämde sig för att låna lastbilen fram till september. Efter det kommer den köras ner till Mexiko för att säljas.
– De importerade lastbilarna får vara i USA ett tag, sen måste de förstöras eller lämna landet, säger Bruce.
Bruce har även planer på att ta däcken från testmulan och använda dem på sin R770. När han kliver in i sin nya Scania för ett teståk, blir han dock snabbt besviken över att den saknar både kaffemaskin och mikro.
– Telefonhållaren är i alla fall rätt sjuk, säger Bruce.
Lastbilen har bara gått 2 500 mil, och Bruce blir förvånad av hur tyst motorn går. Han sätter sig bakom ratten och styr hemåt mot Tennessee, där hans andra Scania står parkerad.
– Trafiken i Chicago är inte rolig, men nu är vi på väg hemåt, avslutar Bruce.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.