Flera amerikanska bilmärken drunknar i osålda bilar. Fler än tre miljoner nya bilar samlar damm på enorma parkeringar i USA inför nyår – högsta siffran i år. Nu kan panikrea vänta.
Försäljning av nya fordon ökade i hela USA i november. Över 67 000 fler bilar såldes jämfört med oktober. Dessutom sjönk den genomsnittliga leveranstiden med 5,9 procent till 85 dagar. Trots det kämpar många biltillverkare med enorma lager av bilar. Även om några få lyckas hantera sina lager slåss flera märken med mycket högre lagernivåer.
I början av november stod 3,15 miljoner nya fordon helt oanvända på enorma parkeringsplatser i USA, enligt statistik från Cox Automotive. Det är den högsta siffran hittills i år. Siffrorna är tecken på en allt större klyfta mellan biltillverkare som lyckas balansera utbud och efterfrågan jämfört med de som kämpar med överfyllda lager. Exempelvis Mini, Buick och Ford, samtliga har över 120 dagars lager.
Två märken som har svårt att få sina lager sålda är Jaguar och Lincoln. Jaguar förbereder sig för en metamorfos till elbilsmärke och inte lanserat några nya modeller på flera år. Lincoln har däremot haft besvär med lagerhantering under de senaste månaderna. Detta trots att de sett en försäljningsökning på 28,4 procent under månadens första elva månader, enligt Carscoops.
Flera biltillverkare har massvis med äldra modeller från 2023 stående på parkeringarna. Som återförsäljare blir det snabbt ett problem eftersom de måste betala för stillastående bilar. Bilarna är i genomsnitt värda 50 000 dollar. Det innebär att lagret tillsammans är värda 173 miljarder kronor.
– Dessa bilar måste tvättas och underhållas, och få vill köpa ett fordon som stått ute i solen i över ett år, samlat damm och ser äldre ut än när det först parkerades, säger Sam Evans, från Youtube-kanalen “The Electric Viking”.
Ram och Jeep har 128 respektive 129 dagars lager. Ram hade dubbla branschgenomsnittet i september. Stellantis verkar alltså göra små framsteg med att minska sina lager. Branschledande är Lexus och Toyota. Leveranstiden är endast 31 dagar för Lexus och 36 dagar för Toyota.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.