Upptäckten när VW-motorn tas isär: ”Riktigt illa”

Mekanikern Charles Sanville plockar isär en trasig Volkswagen-motor. I undersökningen hittar han ett vanligt fel som förmodligen knäckte motorn.
– Detta kan vara den sämsta motorn Volkswagen någonsin tillverkat, säger Sanville. 

Charles Sanville har arbetat som Volkswagen-mekaniker och är expert på motorer. I ett av sina klipp på Youtube undersöker han en trasig TSI-motor från Volkswagen som sitter i en äldre Golf generation 5. Enligt Charles Sanville är just denna motortyp en av de sämsta motorerna Volkswagen någonsin tagit fram. Den har ett vanskligt typfel.
– Motorerna har ofta problem med kamkedjan, vattenpumpen och oljeläckor, säger mekanikern. 

Innan motorn gick sönder hann den gå 24 783 mil. Motorn sitter fortfarande kvar i bilen under undersökningen. Sanville letar först efter yttre skador och felsöker den. Han upptäcker då att någon har försökt stjäla katalysatorn utan att lyckas.

Efter det inleder han isärplockningen av motorn genom att ta loss tändstiften. De har inga uppenbara skador. Han använder sedan en kamera för att ta en närmare titt på cylindrarna och ser då saker som oroar mekanikern.
– Vi kan dock inte vara helt säkra förrän topplocket är av, säger Sanville.  

Han fortsätter sedan undersökningen genom att skruva loss flera delar av motorn. Efter det tar han en titt på motorns oljetråg. Den är fylld av dålig olja, men Sanville kan inte se några metallrester.
– Det är faktiskt inte så dåligt, säger han. 

Sanville tar sedan bort ventilkåpan. Under den lyckas han inte heller upptäcka några större skador.
– Det inger lite hopp ändå, säger han.  
Efter det tar mekanikern bort insugningsgrenröret och kamaxlarna.
– Den här motorn är konstig, den ser bra ut, men den har väldigt många varningsflaggor, säger Sanville. 

Sanville upptäcker sedan ett stort fel med motorn. Delar av kamkedjasatsen har gått sönder. En del bitar av kamkedjasatsen ligger även löst liggande i motorn.
– Den är helt förstörd, säger mekanikern. 
Efter det tar han bort motorns topplock. Han upptäcker då skador på kolvarna och cylinderhuvudet.
– Det här är riktigt illa, säger Sanville. 

Sanville känner sig sedan klar med undersökningen. Han letar efter nya delar till motorn för att se om den är värd att rädda, men bestämmer sig till slut för att ge upp.
– Det gör ont att säga, men det är nog inte värt att rädda denna bil, säger Sanville.
LÄS MER: