Supermotorn från Porsche visade sig ha flera allvarliga fel. Mekanikern Eric Berg var chockad.
– Det här är illa, sa Eric.En Porsche Macan S från 2018 har nyligen avslöjat en dramatisk historia om motorproblem. Mekanikern Eric Berg tog sig an bilens 3,0-liters V6-dubbelturbo. Motorn hade bytts ut, och demonterades noggrant steg för steg för att ta reda på varför. Vad som började som en vanlig inspektion förvandlades snart till en rejäl djupdykning i supermotorn, och allt delades på hans Youtube-kanal.
Redan vid första inspektionen syntes tecken flera problem: läckande kylarvätska, missfärgade tändstift och ovanliga kolavlagringar. Men det var först när motorn plockades ner på djupet som den verkliga skadan avslöjades.
– Cylindrarna är helt förstörda, sa Eric Berg och fortsatte. Titta hur mycket repor det är, en otrolig mängd. Och ännu värre på den sidan. Jag är säker på att det är därför motorn byttes ut.
Analysen visade att ena sidan av motorn hade allvarlig bore scoring, alltså allvarliga cylinderrepor, med kraftigt skadade kolvkanter och slitna kolvringar. Eric Berg menade att överhettning är en trolig orsak, där kolvarna har svällt och orsakat metall mot metall-slitage i cylindrarna.
– Det kan ha funnits kylarvätska på den här sidan av motorn men ingen på den andra, vilket gjorde att kolvarna blev hetare, svällde och orsakade de skador vi ser här, fortsatte Eric.
Bore scoring är ett känt problem på Porsches aluminiummotorer med Alusil- eller Locasil-foder. Skadorna kan göra att motorn tappar kraft, låter konstigt och i värsta fall går sönder helt. Men däremot var den andra sidan av motorn i ganska gott skick. Vevaxeln, flera kolvar, turboladdarna och oljepumpen bedömdes som återanvändbara.
Eric Berg passade dock på att varna för riskerna med att köpa en begagnad Porsche-motor utan en ordentlig inspektion. Han passade på att tipsa:
– Kompressionstest räcker inte. Bilder från en boroskop-inspektion är ovärderliga och kan spara tusentals kronor, menar Eric.
Det här är ännu ett exempel på hur Porsches aluminium- och Alusil-fodrade motorer kan drabbas av bore scoring, ett problem som länge varit känt för tillverkaren. Motorn från Macan S blir nu både en lärdom och en potentiell källa för reservdelar bland entusiaster runt om i världen.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.