Många laddhybrider kan dölja en allvarlig risk och ägaren märker det ofta inte förrän det är för sent. Nu höjer expertmekanikern varningens finger för vad som kan bli rejält dyrt för bilägare.
– Du riskerar ett totalt motorhaveri.
Laddhybrider säljs som det bästa av två världar: tyst eldrift i stan och bensinmotor för längre resor. Men för många kan drömmen snabbt förvandlas till mardröm. Den finska expertmekanikern Jesse Haapala som blivit en profil på sociala medier har uppmärksammar ett problem som få bilägare känner till. Och det snabbt kan bli dyrt.
Till verkstaden kom en Kia plug-in hybrid från 2021 med bara 4 000 mil på mätaren. När motoroljan kontrollerades fick Jesse en chock. Oljan var vitaktig, tunn och luktade bensin.
– Motoroljan såg ut så här. Det är inte riktigt normalt. Oljan luktade bensin, som bensinen på en gräsklippare, säger han.
Problemet ligger i hur motorn startas kall. För att starta lättare får den en rik bränsleblandning, mer bensin än vanligt. På korta körningar hinner motorn aldrig bli ordentligt varm, och bensinen tränger igenom kolvringarna och hamnar i oljan.
– Det händer när motorn bara körs i små korta cykler. Den startas kall, får en rik blandning, går ett par sekunder och stängs av igen. Om bilen mest körs på el och aldrig får en längre tur med bensinmotorn, hinner inte bensinen försvinna ur oljan, förklarar mekanikern.

Resultatet kan bli förödande. Motorns rörliga delar, från vevaxel, lager till kolvar och cylindrar, riskerar snabb slitage och i värsta fall totalt haveri. Jesse menar att biltillverkarna är medvetna om problemet. Volkswagen, till exempel, halverar serviceintervallen för plug-in hybrider:
– På vanliga dieselbilar är serviceintervallet två år eller 30 000 km, men på plug-in hybrider är det ett år eller 15 000 km. De vet att det inte är bra för dessa motorer att bara köras korta sträckor.
För att undvika allvarliga skador ger expertmekanikern rådet:
– Byt olja varje år, använd högkvalitativa oljor, filter och kör motorn med bensin ibland. Motorn gillar inte bara korta turer där den bärs med – den behöver värmas upp ordentligt. Om man inte gör det kan delar som kamaxlar rosta först.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.