Den norske mekanikern visar exakt hur det ser ut när ett kortslutet batteri tas isär och felsöks. Batteriet som repareras är från en Mercedes EQC.
– Vad fan har hänt med det här batteriet? säger Valdemar.
Norska elbilsexperten Björn Nyland brukar ofta genomföra olika tester på elbilar. Men i hans senaste klipp på Youtube får vi följa med när mekanikern Valdemar reparerar ett kortslutet batteri till en Mercedes EQC. Elbilen har körts många mil, men slutade fungera mystiskt efter att ägaren hörde en liten smäll. Efter det dök det upp massor av felmeddelanden och nu ska Valdemar försöka laga elbilen.
– Förhoppningsvis kommer ägaren att kunna köra hem redan idag, säger Valdemar.
Det första Valdemar gör är att montera loss batteriet, vilket kräver flera åtgärder. Han måste bland annat skruva loss 101 bultar, vilket tar en hel del tid.
– Nu har vi batteriet på marken och det är verkligen ett enormt batteri, säger mekanikern.
Batteriet är tillverkat av Mercedes dotterbolag Accumotive GmbH och är väldigt brett på grund av att de ville öka säkerheten, enligt mekanikern. När Valdemar tar en närmare titt på batteriets säkerhetsmoduler ser han spår av brännskador. Det verkar även som om säkringen som sitter precis intill också har gått.
– Det är väldigt konstigt, säger han.
På grund av upptäckten misstänkte Valdemar att den bakre elmotor kunde ha orsakat felet, men när han tog en närmare titt där kunde han inte se några spår som tydde på det. Även den främre motorn verkade inte ha varit orsaken till kortslutningen.
– Det är faktiskt väldigt intressant, säger Valdemar.
Valdemar testade sedan att byta ut säkringen för att se om elbilen skulle fungera igen. Men när han testade att starta elbilen med den nya säkringen hände ingenting. Valdemar tog sedan en närmare titt på det enorma batteriet och upptäckte då ytterligare två säkringar som hade gått, som satt i mitten av batteriet.
– Jag har några idéer om vad som kan ha hänt, men ingen verkar särskilt trolig just nu, säger mekanikern.
Men för att fortsätta sin felsökning av elbilen demonterade Valdemar den bakre motorn för att se om han kunde upptäcka några problem. Men inte ett enda fel upptäcktes.
– Vad fan har hänt med det här batteriet? Jag har verkligen ingen aning, säger han.
Men när Valdemar inspekterade delen av batteriet där kontakterna till den bakre elmotorn och CSS-laddningsporten finns, upptäckte han synliga spår av brännskador, vilket är ett tydligt tecken på att kortslutningen har skett där. Han tror att kortslutningen orsakades av kondens som måste ha bildats där över tid.
– Jag tror att vi har hittat lösningen, säger Valdemar.
Valdemar bytte sedan ut de trasiga delarna och testade att sätta på batteriet på elbilen igen. Denna gång startade elbilen utan några problem.
– Jag har testat att använda elbilen nu i tre dagar, och den fungerar utmärkt igen, säger en glad Valdemar.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.