De nordiska dubbria friktionsdäcken blir allt bättre. I ett nytt däcktest visade dubbdäcket bara sin överlägsenhet i ett enda moment.
– Kom ihåg att det här är ett av marknadens bästa dubbdäck – ändå hamnade det bara i mitten av fältet, säger Jonathan Benson.
Moderna friktionsdäck som Continental VikingContact 8 och Nokian Hakkapeliitta R5 lovordas i svenska tester, visar den brittiska testkanalen Tyre Reviews att det fortfarande finns lägen där inget slår riktiga dubbar. Enligt VTI-forskaren Mattias Hjort är dubbdäck säkrast, även i södra Sverige. Men samtidigt visar ett nytt test hur långt de bästa friktionsdäcken kommit i utvecklingen och slår dubbdäck på flera underlag.
Testföraren Jonathan Benson satte fem nordiska friktionsdäck mot ett dubbdäck och ett mildare centraleuropeiskt vinterdäck. Alla testades på snö, is, våt och torr asfalt – resultatet överraskade även honom.
– Du tänker att dubbdäck och vinterförhållanden är en perfekt kombination. Men faktum är att de inte alltid är bäst – utom på helt slät is, där de var överlägsna, säger Benson.
På ojämn eller grov is kunde flera av de moderna friktionsdäcken hänga med – ibland till och med slå dubbdäcket. Men när testet flyttades till blankpolerad is visade dubbarna sin verkliga styrka.
– På slät is var dubbdäcket över 30 procent bättre i bromsning och acceleration än det bästa nordiska friktionsdäcket, säger Benson.
Det är en skillnad som går på tvärs mot svenska tester, där skillnaden mellan dubb och friktion ofta beskrivs som mindre dramatisk. I övriga moment imponerade friktionsdäcken stort. Continental VikingContact 8 fick högsta betyg på både snö och is – och utsågs till testets totalvinnare. Något däcket även blev i flera svenska tester.
Så presterade däcken i Tyre Reviews test
| # | Däckmodell | Typ av däck | Kommentar |
|---|---|---|---|
| 1 | Continental VikingContact 8 | Friktionsdäck (odubbat) | Bäst totalt – starkast på snö och is, tystast och lägst rullmotstånd |
| 2 | Goodyear UltraGrip Ice 3 | Friktionsdäck (odubbat) | Jämn och stabil, bäst på snöbromsning och komfort |
| 3 | Nokian Hakkapeliitta R5 | Friktionsdäck (odubbat) | Bäst på våt och torr asfalt, men svagare på is |
| 4 | Michelin X-Ice Snow | Friktionsdäck (odubbat) | Bra på is, men halkar efter i vått och har högre rullmotstånd |
| 5 | Marshal I’Zen KW31 | Friktionsdäck (odubbat) | Budgetdäck som underpresterade i de flesta moment |
| – | Nokian Hakkapeliitta 10 | Dubbdäck | Oöverträffat på blank is – 30 % bättre broms och acceleration |
| – | Continental WinterContact TS870 | Centraleuropeiskt vinterdäck | Överraskade positivt på snö, trots att det inte är gjort för nordiskt klimat |
Nokian Hakkapeliitta R5 visade toppresultat på våt och torr väg, men tappade mark på is.
– R5:an var otrolig i regn och på torr väg – men den tappade tydligt grepp på is. Nokian verkar ha offrat lite vinterprestanda för bättre våtgrepp, säger Benson.
Dubbdäcket hamnade totalt sett mitt i fältet, men på blank is var det oöverträffat. Det centraleuropeiska vinterdäcket Continental WinterContact TS870 överraskade också med oväntat bra grepp på snö – trots att det inte är byggt för nordiskt klimat.
– Det klarade sig bättre än jag trodde. I vissa moment gick det till och med jämt mot dubbdäcket, säger Benson.
På både snö och ojämn is fick dubbdäcket se sig slaget av flera nordiska friktionsdäck. Continental, Goodyear och Nokian R5 klarade sig bättre i de flesta delmoment. Särskilt i inbromsning på snö, styrrespons och körkänsla. I testet konstateras också att moderna friktionsdäck har utvecklats snabbt och nu ger mer förutsägbart grepp än dubbarna på ojämna vintervägar. På grov is och hårt packad snö kunde de till och med matcha eller överträffa dubbdäcket.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















