Upptäckten när BMW-motorn tas isär: ”Läskigt”

En motordetektiv tar en närmare titt på ett riktigt kraftpaket. Nämligen BMW:s V8-motor med dubbelturbo på 560 hästkrafter. Motorn tas isär för att hitta felet som gjorde att den låste sig helt efter att ha körts enbart 16415 mil. 
– Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Eric. 

Motorn är BMW:s 4,4-liters dubbelturbo V8 som är kapabel till 560 hästkrafter och bland annat sitter i BMW M5. S63Tu tillhör den andra generationen av motortypen och lanserades med många förbättringar från dess föregångare, men den är inte perfekt. Något en BMW M5-ägare från 2014 fick känna på när bilens motor låste sig efter ett vidöppet gaspådrag mitt på motorvägen.
– Det är lite läskigt eftersom bakdäcken då låser sig om man inte trampar på kopplingen, säger motordetektiven Eric.

Men för att ta reda på orsaken till låsningen ska motordetektiven Eric från Youtubekanalen “I Do Cars” ta en närmare titt på insidan V8:an och obducera motorn.
– Idag ska jag plocka isär den kraftfullaste motorn jag någonsin haft på min ställning, säger Eric.  
BMW-motorn hade enbart gått 16415 mil innan den gick sönder och det första Eric gör är att få ut motorns tändspolar. Enligt honom ser det okej ut och uppvisar inga fel. Jakten på det mystiska felet går vidare.

Han monterar sedan loss V8:ans högtryckspumpar på vardera sida. Vilket i sin tur gör det möjligt för honom att ta loss en bränslepump och generatorn. Sedan tar han bort två stora rör.
– Perfekt nu kan jag snart ta bort turboaggregaten, säger Eric. 

När han fått av motorns två turbo tar han en närmare titt på dem utan att hitta några fel. Han monterar sedan bort V8:ans grenrör och får se motorns “dal”.
– Det är faktiskt inte supersmusigt här, jag har sett mycket värre, säger Eric. 

Eric väljer sedan att börja fokusera på injektorerna. Han upptäcker inga fel där heller utan berömmer i stället skicket på dem. Han förstärker sedan nedmonteringen. När han tar loss kamaxlarna berömmer han deras skick och hur det ser ut där de suttit.
– Wow, de här delarna är verkligen vackra, säger Eric.  

Han lyfter sedan bort bilens två topplock. Vid cylinderväggarna finns det en del märken, men inget som sticker ut. Alla kolvar ser även ut att vara felfria. Eric testar även att slå på dem med en hammare utan att upptäcka något problem. Han ser inte heller något som tyder på att kolvarna slagit i topplocket. Han tar sedan en närmare titt på topplocken utan att hitta något fel.
– Allt ser faktiskt bra ut, säger Eric.

Han roterar sedan det som är kvar av V8:an så att oljan kan rinna ut. När han väl öppnar motorns oljetråg hittar han något som inte verkar särskilt bra.
– Det är en del glänsande metall som inte borde vara där egentligen.  Det är riktigt oroande, säger Eric. 

Sedan efter lite mer isärplockning upptäcker han ett stort fel vad som gjort att motorn låst sig och havererat. Motorns ramlager har skurit och dragits 180 grader.
– Det är tillräckligt mycket för att motorn ska låsa sig, säger Eric. 

Eric lyckas dock vända på lagret och får därefter ut alla kolvar. När han sedan försöker få bort ramlagret stöter han på stora problem. Det är helt omöjligt att få loss.
– Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Eric. 
LÄS MER: