Mekanikern Charles Sanville plockar isär en turbofyra från Audi. Motorn havererade totalt efter att ha gått 17 702 mil.
– Den tog sönder sig själv, säger Sanville.
Charles Sanville har arbetat som Volkswagen-mekaniker och är expert på motorer. I ett av sina senaste klipp på YouTube tar han en närmare titt på en 2,0-liters fyrcylindrig TSI-motor som tidigare satt i en Audi S3. När motorn fungerade hade den 292 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm.
– Den ska tydligen ha ett skuret lager, men jag vet faktiskt inte alls vad som är fel med den, säger Sanville.
Den trasiga motorn hade redan en del komponenter borttagna innan Sanville inledde sin undersökning. Han börjar därför ta en titt på kamkedjan som sitter jättelöst. Efter det tar han loss motorns turbo. Därefter tar han en titt på kamaxlarna.
– Euw, åh, säger Sanville när han får syn på kamaxlarna.
Enligt Sanville ser han på kamaxlarna att motorn förmodligen har problem med alla fyra cylindrar. Han tar sedan loss oljetråget och upptäcker en hel del mindre metallrester där.
– Herregud, vad mycket glitter. Det är förmodligen bitar från det trasiga lagret, säger Sanville.
Han tar sedan en titt på vevaxeln och upptäcker genast att en vevstake sitter väldigt löst. När han sedan skruvar loss vevstaken ser han på en gång att vevlagret inte är där.
– Vart har den tagit vägen? säger mekanikern.
Sanville tar sedan loss de andra vevstakarna också och upptäcker att alla vevlager har skurit. Sanville känner sig väldigt säker på att motorn havererade helt på grund av de skurna vevlagren. Även om han inte kan veta exakt varför de gick sönder, har han i alla fall en teori om vad som kan ha orsakat felet.
– Jag har aldrig sett en TSI göra något liknande. Förmodligen har det att göra med en för låg oljenivå, eller att motorn pressades för hårt när den fortfarande var kall, säger Sanville.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.