Upptäckten: Miljödiesel 5 kr billigare i Tyskland

Svensken Ulf gjorde en upptäckt när han tankade i Tyskland. HVO100 var chockbilligt och flera kronor billigare än i Sverige. Men varför är bränslet som kan rädda klimatet så mycket dyrare här?
– Jag förstår att man som bilist kan reagera över prisskillnaden på HVO100 i Sverige och Tyskland, säger Anders Backman, drivmedelsexpert på Preem.

När Ulf och familjen var på semester i Tyskland stod han plötsligt vid pumpen och tappade hakan. HVO100 som är så dyrt i Sverige är mycket billigare i vårt europeiska grannland.
– Vi är på semester i Tyskland och idag tankade vi HVO100 för 1.65 euro och vanliga dieseln kostade 1.54 euro, skriver Ulf i ett mejl till Carup.

HVO100 är förnybar diesel som tillverkas av restprodukter från skog och jordbruk. Den kan köras i vanliga dieselbilar utan några motorjusteringar och minskar utsläppen med mer än 80 procent jämfört med fossil diesel (vissa bränslebolag hävdar 90 procent). Hemma i Sverige kostar samma bränsle 22–23 kronor litern. En enda tankning av HVO100 kan därmed bli 300 kronor dyrare i Sverige. För åkerier och bussbolag kan det handla om tusenslappar i extra kostnad vid en tankning.

HVO100 minskar utsläppen med 80 procent – och kan tankas i alla dieselbilar.

Redan i dag finns HVO100 att tanka på över 650 stationer runt om i Sverige. Trots det är det svårt att få svar på varför priset är så högt i Sverige.
– Jag läste att regeringen inte kunde göra något åt priset på HVO100 för att det skulle bli billigare. De var bundna av EU. Då borde regeringen kunna göra något åt priset, skriver Ulf vidare i mejlet.

Orsaken är att Tyskland får räkna in sin HVO100 i reduktionsplikten av vanliga dieseln. Bränslebolagen kan därför hålla nästan samma pris på bränslena. Båda bränslena ger samma koldioxidutsläpp på papparet i Tyskland. 
– Jag förstår att man som bilist kan reagera över prisskillnaden på HVO100 i Sverige och Tyskland. Skillnaden beror på hur länderna har utformat sin reduktionsplikt. I Tyskland räknas HVO100 in i reduktionsplikten, vilket betyder att det inte spelar någon roll om du tankar HVO100 eller vanlig diesel, båda ger samma klimatreduktion. Det här gör att bilister i Tyskland inte kan göra aktiva val, utan tvingas till att enbart följa de reduktionspliktiga mandat som regeringen beslutar om, säger Anders Backman, drivmedelsexpert på Preem.

I Sverige räknas HVO100 som ett förnybart bränsle, även om lika mycket CO2 hamnar i atmosfären. Det är för att den görs av förnybara råvaror. 
– I Sverige är det annorlunda. Här kan man som bilist aktivt välja att tanka till exempel Preem Redefine HVO100 och på så sätt minska sina fossila koldioxidutsläpp med minst 90 procent. Den möjligheten att själv kunna påverka ser jag som positiv, säger Anders Backman.

I en debattartikel i GP påpekar Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, att HVO100 redan i dag är ett lättillgängligt verktyg för att minska utsläppen. Det skulle räcka om var tionde fordon bytte till HVO100 för att vi ska klara EU:s klimatmål.
– Redan i dag kan de flesta dieselfordon byta från fossil diesel till förnybar diesel, utan att ändra en enda skruv i motorn. I ett svep minskar då fordonets utsläpp med mer än 80 procent, skriver Axelsson.

Svante Axelsson är nationell samordnare på Fossilfritt Sverige. Foto: Pressbild (Peter Knutson)

Han betonar att det handlar om att helt enkelt flytta handen från den svarta pumpslangen till den gröna. Axelsson lyfter också potentialen i ett snabbt klimatsmart skifte: 
– Om ungefär en tiondel av dieseln som används i Sverige byts ut till HVO100 från och med i dag så skulle vi uppnå EU:s klimatmål till 2030.

Det är en fråga som ännu är ett mysterium: ett bränsle som kan göra stor skillnad för klimatet, men som här hemma är för dyrt för att användas. Varför Sverige tillåter ett sådant prisgap är fortfarande obesvarat och frågan svävar kvar som en gåta över våra pumpar.

Han påpekar att många bilägare fortfarande inte känner till HVO100, trots att de flesta vill minska sina utsläpp och drygt hälften är beredda att betala lite extra för att köra klimatsmart. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt