Volvos fyrcylindriga VEA-motorer är normalt sett tämligen hållbara. Men ibland går det riktigt snett. Här tar motordetektiverna isär en havererad Volvomotor. Till slut avslöjas det varför motorn knäcktes efter bara 16 000 mil.
Eric från Youtubekanalen I Do Cars har fått tag på en trasig Volvo VEA-motor som gått 16 000 mil. Volvomotorn är en 2,0-liters fyrcylindrig direktinsprutningsmotor med turbo, B204T11, kapabel till 250 hästkrafter. Den ska plockats ut från en Volvo XC60 från 2015. En noggrann undersökning kommer att ge en svaret på vad som hänt med motorn.
– Det är på tiden vi har en Volvomotor med på denna kanal, säger Eric.
Det första Eric gör när han ska undersöka VEA-motorn är att dra runt den med en hylsnyckel. Eftersom den ser ut att vara i fint skick från utsidan kan det vara svårt att avgöra vad problemet faktiskt ligger. Efter att ha undersökt både turbon och andra delar lyckas Eric inte hitta vad som är felet på Volvomotorn. Det mesta ser rätt slitet ut, men samtidigt inget som sticker ut från vad som brukar hittas i en äldre direktinsprutningsmotor.
Men efter ett tag lyckas han se något som ger en första indikation på vad som kan ha hänt. Eric upptäcker en tunn hinna med silverbeläggning i toppen, som tyder på slitage i ramlagret.
– Ånej, det är fullt med silverbeläggning här. Usch, säger Eric.
När han sedan plockar bort topplocket upptäcker han vad som är felet. I cylinder tre och fyra syns tydligt vart det har gått snett med Volvomotorn, menar Eric. I både fyran och trean är katastrofen ett faktum: cylindern slagit i toppen.
– Det är inte vackert det här, säger Eric.
När han sedan undersöker cylindrarnas vevlager upptäcker han att treans vevlager malts ner till till praktiskt taget ingenting. Vilket även verkar ha hänt med cylinder fyras vevlager.
– Det här vevlagret är förstört, säger Eric.
Efter att ha undersökt motorn i minsta detalj är Eric säker på vad som har hänt med med den fyrcylindriga Volvo.motor. Enligt Youtubern fick motorn inte tillräckligt med olja vilket har skadat dess oljesystem helt och hållet.
– Biltillverkare använder sig av ringar med låg spänning för att klara av utsläppsreglerna som sätts på dem. De är villiga att göra enkla lösningar som inte alltid är det bästa, men det sker oftast på bekostnad hos människor som aldrig öppnat upp sin motorhuv för att kolla till oljestickan, säger Eric.
Upptäckten visar hur viktigt det är att sköta oljebytena och hålla koll på oljenivån. Eric tror att motorn kördes ett tag innan den havererade totalt. Det ska i sin tur gjort att vevlagrets material slitits ner så pass mycket att det orsakade att motorn knäcktes helt till slut. Vid något tillfälle har vevaxlarna fått nog och förstört motorn för gott.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.