Upptäcken när batteriet tas isär: ”Förstör”

Den kända finländska verkstadsexperten Jesse Haapala räddar en laddhybrid från fuktdöden. Nu slår han larm om att problemet är vanligt för bilen som är populär i Sverige.  
– Det är vatten i batteriet, säger Jesse Haapala.

Mitsubishi Outlander var en av de första laddhybriderna i Sverige och blev snabbt enormt populär. Idag finns det tusentals exemplar av modellen i landet, men nu varnar den finska verkstadsexperten Jesse Haapala, som driver en stor verkstad och är en känd röst för många bilentusiaster, för ett problem som modellen lider av. Om det inte åtgärdas kan det knäcka laddhybriden helt.

Det är i ett klipp på Youtube som Jesse Haapala visar hur han räddar en Mitsubishi Outlander från det vanliga problemet. Verkstadsexperten hävdar att laddhybridens batteri har tagit in vatten på grund av flera anledningar. En orsak är en felaktig koppling som har läckt, och en annan är att vattnet tar sig in genom att en aluminiumdel vid batteriet börjar oxidera, vilket gör att vattnet rinner igenom där.  
– Tyvärr fungerar det inte som det ska, säger Haapala.

Mitsubishi Outlander var enormt populär som laddhybrid för några år sen. Men det gäller att se upp så att inte vatten tränger in i batteriet.

Jesse Haapala tar loss laddhybridens batteri från bilen och ser då tydligt hur det är täckt av mindre vattensamlingar.
– Det är verkligen täckt av glitter, och det droppar ner överallt, säger han.

Han plockar sedan isär hela batteriet och låter alla komponenter torka över natten i rumstemperatur. Han rengör också delarna där vattnet har tagit sig in och hoppas sedan att batteriet ska fungera som vanligt igen.  
– Det är allt vi kan göra, säger Jesse.

Jesse Haapala sätter sedan tillbaka alla batteriets delar och skruvar fast det igen på bilen. När han sedan testkör laddhybriden fungerar allt som det ska. Enligt honom är just detta problem vanligt för modellen, och tidigare har han fått in minst tio liknande fall. Eftersom Outlanders batteri är rätt tåligt har det oftast fungerat att bara torka det, men i något av fallen har batteriet fått defekter av vattnet.

Om batteriet skulle vara trasigt hade det kostat runt 25 000 kronor att köpa in ett nytt från Mitsubishi, hävdar experten. Men nu lyckades han istället laga det för ett pris av 3 000 kronor.
– Vattnet förstör och kan i värsta fall göra så att bilen inte går att köra, avslutar Jesse Haapala.
LÄS MER:

Senaste nytt