När den mekanikern lyfte upp laddhybriden möttes han av viktiga elkablar som vittrat sönder av salt och fukt. Nu varnar han för en konstruktion som kan slå ut hela bilen långt innan ägarna anar något.
– Det här är ingen slump, säger finske mekanikern Jesse Haapala.
Den finske elbils- och laddhybridmekanikern Jesse Haapala har öppnat flera moderna laddhybrider från Audi och mötts av en syn han inte trodde var möjlig på så nya bilar. Han visar hur en Audi A6 laddhybrid från 2021 är kraftigt angripen av rost efter bara fyra år i nordiskt klimat – och det på viktiga komponenter som kan slå ut hela bilen. Det har visat sig vara ett gissel för laddhybrider från flera märken.
– Det här är tyvärr en av laddhybridernas stora svagheter, säger Jesse.
Bilen kom in till verkstaden med ett elfel. Ganska snabbt hittade Haapala orsaken. En huvudkabel hade oxiderat och gått av. Kabeln sitter bakom framhjulet, lågt placerad och helt oskyddad mot vatten, smuts och vägsalt.
– De här komponenterna hamnar på platser där de inte borde vara i vårt klimat, säger han.
Det handlar inte om någon obetydlig del. Kabeln är kopplad till den så kallade kraftelektroniken, en modul som bland annat fungerar som DC-DC-omvandlare och laddar bilens 12-voltsbatteri. När den slutar fungera stannar bilen, även om bensinmotorn i teorin är oskadd.
– Om det blir fel i högvoltsystemet så laddas inte 12-voltsbatteriet. Då tar det stopp. Man kan inte bara fortsätta köra på bensin, förklarar Haapala.
När plastskyddet plockades bort syntes omfattande angrepp. Kontakterna var kraftigt oxiderade, aluminiumet hade börjat vittra och isoleringen runt kablarna hade blivit spröd och smulig. Först såg det ut som ett enskilt måndagsexemplar. Men kort därefter rullades ännu en Audi A6 laddhybrid från samma årsmodell in i verkstaden.
– Vi tog in en till likadan Audi från 2021 – och den såg exakt likadan ut. Det här är ingen slump, säger han.

Enligt Haapala är problemet konstruktionen. Komponenterna är placerade där de får konstant fukt, smuts och vägsalt på sig, samtidigt som de värms upp inifrån. Kombinationen påskyndar rosten kraftigt, särskilt i kallare klimit. Och på en märkesverkstad kan reparationen bli mycket dyr. I det här fallet låg den första kostnadsuppskattningen på cirka 85 000 kronor, eftersom både kraftelektronik och kablage behövde bytas.
I vissa fall går det dock att rädda delarna genom noggrann rengöring och behandling. Men långt ifrån alltid, berättar Jesse:
– Det här är inget som kontrolleras särskilt noga i det vanliga serviceprogrammet. Vi rekommenderar att man börjar kontrollera de här delarna redan efter ett par år.

Han påpekar också att liknande problem har dykt upp på andra laddhybrider, bland annat Audi Q7 och vissa Mercedes-modeller. Det är alltså inte nödvändigtvis ett isolerat Audi-problem, utan snarare en risk kopplad till hur laddhybrider konstrueras.
Men det som förvånar honom mest är att misstagen upprepas.
– Det är märkligt att man 2021 fortfarande placerar känsliga elkablar längst ner på bilen, helt exponerade för vatten och salt. Det känns som om man har glömt bort den erfarenhet som byggdes upp under decennier, säger han.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















