Det ska vara elbilens dyraste och mest skyddade del. Ändå visar en genomgång av en fyra år gammal elbil hur batterilåda börjat oxidera och vittra sönder.
– Jag har aldrig sett ett batteri i så här dåligt skick tidigare, säger elbilsmekanikern Jesse Haapala.
I en ny video visar den finske bilmekanikern Jesse Haapala hur batterilådan i en Polestar 2 mår efter några år på vägen. Elbilen har körts 21 000 mil. Han upptäcker tydliga tecken på nedbrytning. Mer specifikt visar han hur batteriets ytterhölje ser ut när bilen undersöks underifrån. Det som sticker ut direkt är batterikåpan. Färgen har släppt på flera ställen och under syns tydlig korrosion i aluminiumet.
– Det ser inte bra ut alls. Locket är kraftigt oxiderat och jag vill hävda att det inte är tätt längre, säger han.
När färgen lossnar uppstår i praktiken en öppning, förklarar Haapala. Där kan fukt ta sig in mellan plåten och batteriets ram vilket i sin tur gör att aluminiumet börjar vittra.
– När färgen släpper finns det i princip ett hål där under. Då kan fukt ta sig in och man ser hur aluminiumramen börjar oxidera.
I det här fallet valde verkstaden att inte öppna hela batteripaketet. Det fanns inga tydliga felkoder eller driftproblem, och när mindre inspektionsluckor öppnades såg insidan fortfarande ren ut. I stället gjordes en yttre åtgärd där oxiderade ytor rengjordes, målades och tätades.
– Inuti såg batteriet faktiskt prydligt ut. Därför bestämde vi oss för att bara åtgärda utsidan och täta ordentligt, säger Haapala.
Samtidigt är han tydlig med att åtgärden gjordes i absolut sista stund.
– Det här var verkligen sista chansen att täta batteriet innan det hade börjat komma symptom. Det såg ut som att vatten mycket snart hade kunnat ta sig in, säger han.

Här behandlas batteripaketets ytterkant efter att korrosion upptäckts. Ytorna rengörs, målas och tätas för att minska risken för fukt.
Elbilen i fråga har gått långt omkring 219 000 kilometer men åldern gör ändå fynden anmärkningsvärda. En Polestar som bara är tre till fyra år gammal borde enligt många inte visa den här typen av yttre nedbrytning, menar Jesse.
– Jag har sett många batterier, men jag har aldrig sett ett i så här dåligt skick tidigare. Det här var utan tvekan det sämsta, säger han.
Han betonar att det handlar om ett enskilt fall men menar samtidigt att upptäckten väcker frågor. Inte minst om hur känsliga batteripaketens tätningar är över tid och hur viktigt förebyggande underhåll kan bli även för elbilar. Det är inte första gången han lyfter frågor om bilars hållbarhet. Nyligen visade också Jesse hur rost hade angripit en populär laddhybrid.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















