Kinesiska forskares nya teknik ger solid state-batterier rekordhög energitäthet. Uppfinningen ska ge elbilar lägre vikt och en längre räckvidd. Ett batteri som ger elbil en räckvidd på 100 mil väger bara 100 kg.
Dagens elbilar använder sig av litiumjonbatterier där energin förflyttas mellan polerna via en flytande elektrolyt. Ett solid-state-batteri ersätter vätskan med fast material. Detta byte ger fler fördelar gentemot ett litiumjonbatteri. De är mindre benägna att överhettas och förväntas ge en längre räckvidd genom högre energitäthet. Forskarna letar hela tiden efter nya sätt att utveckla solid state-tekniken och nu rapporterar kinesiska forskare att de hittat en ny lösning som kommer att kunna utveckla tekniken ytterligare.
Tidigare kunde ett solid state-batteri på 100 kg ge en räckvidd på 50 mil, men med den nya kinesiska upptäckten kommer ett batteri med samma vikt att kunna ge en dubbelt så lång räckvidd som tidigare, alltså 100 mil.
– Ett tydligt tecken på hur mycket energitätheten har förbättrats, skriver kinesiska CCTV.

Kinesiska batterigenombrott
I Kina har det gjorts tre stora tekniska upptäcker om solid state-batterier den senaste tiden, rapporterar CCTV. Vid Institute of Physics vid Chinese Academy of Sciences har forskare tagit fram ett nytt typ av “speciallim” baserat på jodjoner som gör att laddning och urladdning i ett batteri sker mycket effektivare. Dessutom har forskare vid Institute of Metal Research lyckats bygga ett nytt material i elektrolyten som gör att batteriet kan böjas och vridas utan att spricka. Dessutom gör detta att lagringskapaciteten ökar med 86 procent.
Den tredje kinesiska upptäckten gjordes vid Tsinghuauniversitetet. Där har forskare lyckats utveckla ett batteri med en fluorbaserad elektrolyt som i tester har klarat temperaturer upp till 120 grader utan att explodera.
– Med dessa tekniska framsteg närmar sig solid state-batterierna en kommersiell verklighet. Tekniken kan innebära en ny era för elbilar med längre räckvidd, högre säkerhet och bättre hållbarhet och markerar ännu en milstolpe i Kinas snabbt växande batteriindustri, rapporterar CCTV.
Sydkoreanska batterigenombrott
Även i Sydkorea har det nyligen gjorts en stor upptäckt inom solid-state-tekniken. Forskare vid Pohang University of Science and Technology (POSTECH) och Sogang University hävdar att de har tagit fram en ny batteriteknik för litiumjonbatterier som skulle kunna förändra allt. De har utvecklat ett batteri där det tidigare grafitmaterialet ersätts av en kiselanod kombinerad med lagerladdade polymerer, vilket kontrollerar volymexpansionen och därmed säkerställer batteriets stabilitet.

Forskarna själva hävdar att denna nya teknik kommer att kunna erbjuda en tio gånger högre kapacitet jämfört med dagens litiumjonbatterier. Alltså skulle en bil med 50 mils räckvidd idag istället ha 500 mil räckvidd, enligt forskarna.
– Vår forskning har potential att avsevärt öka energitätheten hos litiumjonbatterier genom användning av anodmaterial med hög kapacitet, säger professor Soojin Park, forskare vid POSTECH University.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.