Volvo Cars har nyligen annonserat om ett sparpaket på 18 miljarder kronor. Nu kommer Dagens industri med uppgifter om att delar av utvecklingen försvinner från Sverige till Kina.
– Alla i Sverige kommer inte att gilla den resan, säger en källa till Dagens Industri.
Volvoanställda runt om i landet väntar oroligt på besked. Rykten surrar i korridorerna, och frustrationen växer. När företaget nyligen gick ut med att stora besparingar väntar 18 miljarder kronor lämnades de anställda utan tydliga svar. Men det som nu växer fram är bilden av ett Volvo Cars där Sverige spelar en allt mindre roll.
– Framtida projekt har plockats bort. Mycket mer utveckling ska göras i Kina, säger en person med insyn till Dagens industri.
Enligt uppgifter till Dagens Industri handlar det inte bara om neddragningar i personal, utan även om att delar av utvecklingen flyttas utomlands. I praktiken innebär det att Volvo tappar kontrollen över framtida bilplattformar, det vill säga den teknik som utgör grunden för varje ny modell. Istället ska utvecklingen styras från Kina, av ägaren Geely.

Det är ett hårt slag mot Göteborg, där Volvo i årtionden haft sin tekniska ryggrad. Enligt flera källor till Di har Geelys grundare Li Shufu tröttnat på förseningar och kostsamma utvecklingsprojekt som inte levererat enligt förväntan. Den stora plattformen SPA2, som skulle bära flaggskeppet EX90, är ett tydligt exempel. Den blev försenad med över tre år med teknik som ännu inte är helt på plats och är full av buggar.
Trots att bilen nu levereras från USA-fabriken är volymerna fortfarande mycket låga. Endast 4 000 bilar har nått ut under årets första månader, och många av dem har gått till Volvoanställda för att samla in felrapporter.
– Han har tappat tålamodet och vill inte se mer pengar slösas bort i långdragna utvecklingsprojekt, säger en källa till Di om Li Shufu.
Zeekr är ett annat Geelyägt bolag med verksamhet i Göteborg. De har nyligen varslat 40 procent av personalen vilket oroar flera Volvo-anställda. Både Zeekr och andra Geelymärken växer snabbt överlag, medan Volvo Cars tappar mark. I fjol sålde koncernen över 3,5 miljoner bilar där Volvo stod för knappt en fjärdedel.
Bakom förändringarna står Volvo Cars nygamla vd Håkan Samuelsson, 74. Efter att ha återvänt till posten i mars fick han ett tydligt uppdrag från ägaren: integrera Volvo djupare i Geelygruppen och skapa synergier. I samband med bolagsstämman sa han att han ser en stor potential i samverkan med Geely. Det är ett samarbete som kan komma förändra Volvo Cars i grunden. Många utvecklingsprojekt i Sverige kan skrotas, och bolagets tekniska självständighet ser ut att monteras ner bit för bit.
Samtidigt kräver Volvoanställda besked från ledningen. Folk vill veta vem som kommer att sparken.
– De kan inte gå ut och säga att det ska bli besparingar och sedan hålla käft, säger en anställd på Volvo Cars i Olofström.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.