Lewis Hamiltons dröm om en ny storhetstid i Ferrari har förvandlats till en mardröm. Nu kommer spektakulära uppgifter om att det italienska stallet går för en sensationell förarrockad.
– Jag tror att Ferrari försöker, säger en tidigare stallchef.
Formel 1-säsongen har blivit långt mer dramatisk än någon kunnat ana. Lewis Hamiltons flytt till Ferrari inför året skulle bli starten på en ny storhetstid. Men i stället är det tvivel, frustration och självkritik som dominerar. Efter Ungerns GP för några veckor sedan kom orden som skakade hela paddocken.
– Jag är bara värdelös, sa Hamilton rakt ut efter kvalet som Carup skrivit om tidigare.
Stallet har haft svårt att få ordning på bilen och Hamilton har kämpat med att hitta rätt i sitt nya team. Med bara 117 poäng ligger han sexa i mästerskapet långt från toppstriden och har inte tagit en enda pallplats i år. Även Max Verstappen har haft ett skakigt år. Den regerande mästaren ligger visserligen trea totalt och har nästan dubbla poängen jämfört med Hamilton, men avståndet till McLarens förare är stort.

Turbulensen i Red Bull där stallchefen Christian Horner fått lämna har dessutom eldat på rykten om att Verstappen varit på väg till Mercedes. Själv har han slagit tillbaka i början av augusti.
– Vissa gillar bara att skapa drama, men för mig har det alltid varit ganska tydligt – även för nästa år, sa Verstappen.
Men nu kommer nya uppgifter som kan rita om hela kartan, de involverar både Lewis Hamilton och Max Verstappen. Enligt den tidigare stallchefen Giancarlo Minardi har ett annat klassiskt team redan börjat agera bakom kulisserna.
– De senaste månaderna har det pratats mycket, till och med om hemliga förhandlingar och förarbyten som aldrig blev av, så allt är möjligt. Jag tror att Ferrari försöker, säger Minardi enligt GPblog.
Det klassiska stallet som Minardi syftar på är förstås Ferrari. Och här blir dramatiken total: italienarna har redan kontrakterat Hamilton från 2025. Skulle de lyckas locka Verstappen måste någon ge vika och i så fall kan en sjufaldig världsmästare plötsligt stå utan plats i det röda teamet.

Inför Monza fick Verstappen själv frågan om en framtid i det mytomspunna stallet. Han höll dörren på glänt men satte upp en tydlig ribba.
– Jag tycker att det är ett enormt varumärke och alla förare kan nog se sig själva där. Men där tror jag många gör misstaget, att bara vilja köra för märket. Om jag någon gång skulle gå dit är det för att jag ser en möjlighet att vinna. Om du vinner där är det ännu bättre, sa Verstappen till GPblog.
Men han nämner också att förändringarna 2026 med bland annat nya motorregler som fokuserar på elektrisk effekt och fossilfritt bränsle spelar in.
– Man får inte låta sig styras av passionen för märket. Du måste gå dit för att du känner att det är rätt plats. Om det är rätt plats vet jag inte. Vi får se nästa år när de nya reglerna kan blanda om hela fältet, säger Verstappen.
I helgen återupptas Formel 1-cirkusen efter ett två veckors uppehåll. Då är det Azerbaijans GP som står näst på tur.
Ställningen Formel 1 2025
POS | Förare | Nationalitet | Team | Poäng |
---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | AUS | McLaren | 324 |
2 | Lando Norris | GBR | McLaren | 293 |
3 | Max Verstappen | NED | Red Bull Racing | 230 |
4 | George Russell | GBR | Mercedes | 194 |
5 | Charles Leclerc | MON | Ferrari | 163 |
6 | Lewis Hamilton | GBR | Ferrari | 117 |
7 | Alexander Albon | THA | Williams | 70 |
8 | Kimi Antonelli | ITA | Mercedes | 66 |
9 | Isack Hadjar | FRA | Racing Bulls | 38 |
10 | Nico Hulkenberg | GER | Kick Sauber | 37 |
11 | Lance Stroll | CAN | Aston Martin | 32 |
12 | Fernando Alonso | ESP | Aston Martin | 30 |
13 | Esteban Ocon | FRA | Haas | 28 |
14 | Pierre Gasly | FRA | Alpine | 20 |
15 | Liam Lawson | NZL | Racing Bulls | 20 |
16 | Gabriel Bortoleto | BRA | Kick Sauber | 18 |
17 | Oliver Bearman | GBR | Haas | 16 |
18 | Carlos Sainz | ESP | Williams | 16 |
19 | Yuki Tsunoda | JPN | Red Bull Racing | 12 |
20 | Franco Colapinto | ARG | Alpine | 0 |
21 | Jack Doohan | AUS | Alpine | 0 |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.