Han skapade den ikoniska Corvetten och fortsatte förfina den. Ändå körde Zora Arkus-Duntov bara en enda Corvette privat. Och nu har hans bil väckts till liv igen.
Han var mannen bakom Corvette. Men under hela sitt liv ägde Zora Arkus-Duntov bara en enda. Nu har just den bilen, en Stingray från 1974, räddats efter år av minutiöst arbete – och blivit en av de mest speciella Corvetterna som någonsin ställts ut. Det var den enda Corvetten som urfadern någonsin gjorde till sin egen.
När Arkus-Duntov köpte bilen var det strax innan han lämnade General Motors. Den var utrustad med en 7,4-liters V8 och full av tidstypiska finesser som luftkonditionering och servostyrning. Lacken var först silver och sedan grön innan den fick dagens tvåfärgade blåa färg. På dörrarna finns fortfarande hans handmålade initialer: ”ZAD”.


National Corvette Museum valde att inte renovera bilen i klassisk mening, utan istället bevara den precis som den använts. Hela bilen plockades isär, rengjordes och stabiliserades. Till och med slitaget på förarens armstöd har sparats. En detalj som berättar mer om föraren än någon broschyr någonsin kan göra.
Den som tittar närmare upptäcker också detaljer som inte fanns på någon annan Corvette vid tiden. Hjulen var prototyper som inte blev tillgängliga förrän två år senare. I mittkonsolen sitter en Holley-enhet som gör det möjligt att justera bränsleblandningen – en lösning långt före sin tid.




Arkus-Duntov körde sin Corvette i många år innan han sålde den 1989. Efter hans död 1996 donerades den till museet där han själv också är begravd. Nu får bilen en central plats i museets Hall of Fame-galleri i samband med 31-årsjubileet. En historisk bil och den enda Corvette som någonsin ägdes av mannen som uppfann den.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.