Unik elbil: Tesla fick hjulmotorer

Tesla Model 3 får hjulmotorer i en testbil. Testbilen har redan kört långa sträckor. Och andra biljättar investerar nu stora pengar på motorn.
– Vi kan sälja till vem som helst, säger Alex Rosen, medgrundare av DeepDrive.

DeepDrive har nu monterat sina första hjulmotorer, eller hjulnavsmotorer som de också kallas, i en Tesla Model 3. Testbilen har redan kört över 2500 kilometer utan problem, och provkörningarna fortsätter. Från mars 2026 ska bilen testas i kalla klimat här i Skandinavien. Och redan 2028 är tanken att motorn ska kunna användas i en produktionsbil. Vilket bilmärke det då handlar om är fortfarande hemligt.

Hjulnavsmotorn sitter direkt på hjulet, så bilen behöver varken växellåda, drivaxlar eller kopplingar. Det ger flera fördelar: bilen blir lättare, mer plats frigörs för batteri eller bagage, och ljudnivån blir lägre. Dessutom är motorn ungefär 20 procent mer energieffektiv än vanliga elmotorer.
– Vi sparar totalt 30 kilo på Tesla, säger Alex Rosen till tyska Auto Bild.

Första gången motorn ska att användas i en produktionsbil väntas bli 2028. Bild: Tesla
Hjulmotorn har en unik konstruktion med två rotorer istället för en, vilket ökar effektiviteten och vridmomentet. Bild: DeepDrive

Även Volvo Cars har tagit patent på en lösning med hjulmotorer, något som Carup tidigare har avslöjat. I test-Teslan sitter två hjulnavsmotorer på 125 kW vardera, totalt 250 kW (340 hk). Det är ungefär samma effekt som Teslas Model 3 Standard Range RWD, som har 320 hk. Motorerna är modulära, vilket betyder att de kan anpassas i både storlek och effekt. Den starkaste versionen levererar upp till 180 kW (217 hk).
– Prestandan är ungefär densamma, bilen accelererar från 0 till 100 km/h på sex sekunder, fortsatte Rosen.

DeepDrive är oberoende, men stöds av BMW, Volkswagen och Continental. BMW anser att motorn är “nästnästa generations elmotor”. Samtidigt förhandlar DeepDrive med åtta av världens tio största biltillverkare. Bland annat har Volkswagen investerat 30 miljoner euro i företaget via riskkapitalbolaget Leitmotif. Och Sammanfattningsvis har hjulmotorerna potential att förändra vår syn på elbilar. Även om flera tester krävs, står vissa saker redan klart: motorerna är effektiva, sparar plats och har stor framtidspotential.

Hela drivlinan sitter direkt i hjulen. Därmed behövs inga växellådor, drivaxlar eller kopplingar, vilket sparar vikt och minskar energiförluster. Bild: Tesla
Även den svenska elbilen Nevs Emily GT har hjulmotorer. Men än så länge har den inte gått i produktion.
Dela med dig av Carup

Senaste nytt